Tankar och funderingar i julnatten

Så här i den sena julkvällen, tränger tankarna sig på. Den här dikten som följer skrevs under våren 2008. Den 12 juli publicerades den i Piteå Tidningen. Men jag tar den igen, för den passar mig så bra just i denna kväll.

                                                         


Vem gifte sig med morsan en kall januaridag 1948?
Farsan
Vem är delvis upphov till min existens?
Farsan
Vem var i mina barnaögon den starkaste i hela världen?
Farsan
Vem lyfte mig på trygga fadersarmar när jag skrubbat mitt knä?
Farsan
Vem var glad när jag var glad, och tröstade när jag var ledsen?
Farsan
Vem tänkte först på andra och sist på sig själv?
Farsan
Vem hade den där speciella glimten i ögat?
Farsan
Vem hade i mitt tycke mossiga åsikter när jag var tonåring?
Farsan
Vem var en helt vanlig människa av kött och blod?
Farsan
Vem älskade att berätta gamla lumparhistorier?
Farsan
Vem hade i ungdomen dansat jitterbugg på Nalen?
Farsan
Vem älskade kaffe och mazariner, och därtill en stor snus?
Farsan
Vem sover sin evighetssömn i sin hembygdsjord?
Farsan
Vem finns mig så nära i denna stund?
Farsan


ROGER LINDQVIST

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0