Ängel eller djävul?

Efter 28 år i amerikanskt fängelse trampar Annika Östberg åter svensk mark. Enligt den massiva medierapportering som "fallet Östberg" utgjort under åtskilliga år, så har hon alltför många gånger utmålats som ett offer för det stenhårda stelbenta amerikanska rättsväsendet. Men säg mig då, är hon kanske ett offer för omständigheterna, som de svenska medierna velat göra gällande? Svaret på den frågan måste bli ett bestämt och rungande NEJ! Donald McKay knivmördades i augusti 1972 i Östbergs lägenhet i San Francisco. Annika Östberg dömdes för dråp. Efter detta följde ytterligare två mordoffer, där Annika Östberg enligt domstolsprotokollen inte alls var det "passiva offer" som svensk media velat göra gällande. Joe Torres sköts till döds i april 1981, månaden därpå avrättades polismannen Richard Hellbush med flertalet skott i ryggen, när han stannat för att hjälpa Annika Östberg och hennes pojkvän William "Bob" Cox med en punktering. Som bakgrund av detta material ställer jag mig slutligen frågan: Annika Östberg - ängel eller djävul?

Annika Östberg

Kommentarer
Postat av: Ilone

Varken eller, eller som de vi alla är, lite av båda dera...



Jag tror inte att Annika vill att media framställer henne som ett osyldigt offer,

men...

någon gång måste det anses att man ha suttit inne länge nog för att ha sonat sitt brott.

28 år är en lång tid, så länge har ingen annan svensk suttit inlåst...

och riktigt fri blir hon ändå aldrig...

2009-04-10 @ 23:22:18
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0