Buona-Sera Angelina!

En gammal låt från 1976 - "Buona-Sera Angelina" - fick mig att minnas lite extra i morse på väg hem från stan. Låten framfördes av dansbandet Alexander från Umeå, som hade sin storhetstid under 1970 talet. Jag har under åren samlat på mig en ansenlig hög av gamla dansbandsplattor och kassetter, som jag ibland - i rent nostalgi syfte - lyssnar genom. Många av dessa låtar hade vi själva på repertoaren, däribland Buona Sera Angelina, som jag för övrigt själv sjöng i vår orkester. Alexander tillhörde alltså det lite modernare facket inom dansmusiken. Hörde dem vid några tillfällen, bl.a. på Forum i Älvsbyn, och jag vet att de gick hem speciellt hos den lite yngre publiken. Norrland stoltserade vid detta tillfälle med tre dansband av yppersta klass. Skellefteåorkestern Yngve Forssélls, och Umeåbanden Max Fenders och Alexander.

Det väckte gamla minnen till liv, när jag lyssnade till dansbandet
Alexanders version av "Buona Sera Angelina."
Foto från 1974

I bakre raden t.v står Pitebon och numera sportchefen för Piteå IF
Håkan Norberg. Håkan och jag spelade tillsammans i många år.
Bl.a. i dansbandet OPUS från Piteå. I främre raden t.v. sitter saxofon-
isten och kapellmästaren Pär-Olof Johansson som även har ett för-
flutet i Yngve Forssélls orkester från Skellefteå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0