En udda hobby

Sen barnsben har mina intressen varit något udda. Arkeologi har alltid legat mig varmt om hjärtat. Drömde en gång att bli arkeolog, men av detta blev inget. Tittar med stor tillfredställelse på alla historiska program, helst då om de utgrävningar som ägt rum bland de gamla Faraonerna i Egypten. Under min tid i dansbandet OPUS från Piteå, brukade min musikerkollega Håkan Norberg och jag diskutera de här nämnda sakerna. Vad som tilldrog sig vårt gemensamma intresse var frågan var kyrkan stått i den gamla kyrkbyn, innan den nuvarande kyrkan i Öjebyn byggdes. Vi kom överens om att den dagen vi båda blir folkpensionärer, skall vi bege oss till platsen med diverse verktyg för att påbörja utgrävningarna. Håkan hade sin egen idé om var kyrkan stått, jag hade en lite avvikande uppfattning. Spännande att se vem som får rätt.

Skämt åsido. Så långt jag kan minnas, har jag varit barnsligt förtjust i gamla tidningar. Jo, ni hörde rätt - tidningar. Gamla tidningar och tidskrifter, är enligt mitt sätt att se som gammalt årgångsvin. Det blir bara bättre och bättre ju äldre det blir. Är man då också historiskt intresserad som jag är, kan gamla tidningar vara rena guldgruvan för t.e.x  en hembygdsforskare. Jag har idag samlat på mig både veckotidningar, böcker och vanliga nyhetstidningar: Piteå Tidningen, Aftonbladet, Expressen, Norrbottens Allehanda, NSD, Norra Västerbotten och Norrbottens Kuriren. Ett tag trodde jag att jag var ensam om min säregna hobby. Så en dag dök Thomas E:son Åkerlund upp, och då förstod jag plötsligt att det var nog inget fel i mitt huvud. Han hade samma typ av intresse. Även framlidne förre socioierapeuten på Furunäsets Sjukhus Joel Berglund, var en samlare av stora mått. Med andra ord - jag var i gott sällskap. 1982 ringde journalisten Gunnel Ekman från Piteå Tidningen, en liten fågel hade skvallrat om mitt samlande. Och hon ville göra ett repotage om mig. Jag var den här tiden trummis i Kjell-Bertils orkester, och när jag helgen därpå, efter publiceringen i PT, mötte mina kollegor öga mot öga, fick jag svara på de mest besynnerliga frågor angående mitt samlande. Det var också första gången som jag officiellt berättade om min hobby. Nåja, åren har gått och jag brinner fortfarande för "mina" tidningar. Själen mår bra när jag får pyssla på med detta. Har ingen aning om det finns nåt påbrå från nått håll i släkten. Åtminstone har jag aldrig träffat på någon annan med denna form av intresse i min släktshistoria. Nedan följer lite bilder från det aktuella repotaget.

"I bodan hemma på gården i Hortlax, uppflugen på en stol, står Roger
och grovsorterar sina tidningar årsvis. Men än är det många årgångar
och datum som fattas. -Jag är tacksam för alla tips, säger Roger."

-"Gamla saker har alltid intresserat mig, men det är först på senare år
jag har börjat samla på tidningar, berättar Roger Lindqvist, som ämnar
spara det tryckta ordet åt eftervärlden. Och även om han inte hunnit så
långt i sitt samlande än, har han i alla fall skaffat sig en rolig, lärorik och
stimulerande hobby."


"Att hitta riktigt gamla tidningar är svårt, speciellt hela. I Storfors folkets hus
hittade Roger de här tidningssidorna, från 1918. -Men det fanns tyvärr inga
hela tidningar, bara enstaka sidor, berättar han."

"En gång fick Roger ett fint tips om en gammal man som hade sparat
PT under alla år. -Jag ringde genast dit, berättat Roger, men han hade
skickat iväg alltihop veckan innan."

"Än så länge håller jag mig till PT. Det rör ju hembygden på ett speciellt
sätt."

"En av anledningarna till att Roger exempelvis inte gått med i samlarför-
eningen, är att han inte riktigt vågat berätta öppet om sitt samlande förut,
rädd för att folk inte skulle ta honom på allvar."

"ROGER SAMLAR PÅ TIDNINGAR"
Repotage i Piteå Tidningen den 19 juli 1982.
Text: Gunnel Ekman. Foto: Nils Ögren.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att du nu har "kommit ut" :)



Instämmer i att det är intressant med gamla tidningar. Jag ha försökt spara någon tidskrift från barnens födelseår och när vi byggde om huset plastade jag in ett ex av P-T, kanske kul att hitta för de som en gång i framtiden ska riva eller bygga om...

2009-04-29 @ 21:09:45
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0