Ett tråkigt sommarminne

Efter att jag lämnat Elisabeth i morse på Hortlax  vårdcentral, passade jag på att åka en runda i mina barndomskvarter. Tänk så många minnen som väcks till liv, när man ser alla de välbekanta platserna. Det blir till en resa i tid och rum, nästintill som en tidsmaskin, såna som man brukar se i olika science fictionfilmer. Jag åkte förbi den plats där den gamla E4:an eller Riks 13 en gång gick, ett ställe som i folkmun kallas för "Kullbacken." På exakt detta ställe hände sommaren 1967 en tragisk bilolycka där två människoliv gick till spillo. Denna sommar var jag fortfarande "bara" nio till min stora förskräckelse. Jag skulle fylla tio i september. Min kompis Per, född 1958 var således ett år yngre. Den här aktuella soliga julidagen åkte vi runt som vanligt på våra cyklar för att eventuellt hitta det där stora äventyret som vi visste låg och lurade någonstans. När vi så passerade Kullbacken upptäckte vi att det var nåt som inte stod rätt till. En vit Volkswagen Valiant stod i diket med svåra plåtskador. Bredvid stod en lastbil i en konstig position. Och på en stubbe invid vägen satt en man och grät. Det skulle senare visa sig vara lastbilens chaufför. På den varma asfalterade vägen fanns blod och kroppsdelar. Vi trodde först inte att det var sant, men tyvärr så var det den bistra sanningen. Min kompis och jag anlände några minuter efter den fasansfulla kollisionen. Dessa ofattbara synintryck har alltsedan dess förföljt mig. Så när jag i morse åkte förbi denna plats, rullades en film igång i mitt inre. Trots att det snart förflutit 42 år, så finns den här ytterst tragiska händelsen fastetsat i min hjärna. Och jag skall aldrig någonsin förglömma den syn som mötte oss, och hur två människor, en far och hans son, fick sätta livet till i en alldeles helt onödig bilolycka.

"En familj från Gällivare på fem personer var nära att helt utplånas
vid en våldsam kollision mellan en personbil och en tankbil i Hortlax,
c:a en mil söder om Piteå, vid 8:30-tiden på söndagen. Överläkare Ulf
Wasén, 39 år, och 12-årige sonen Hampus, dödades omedelbart i
kollisionsögonblicket. Hustrun Gunnel också hon läkare, 37 år, och
barnen Jonas, 9 år och Ebba 8 år, vårdas på lasarettet i Piteå. Modern
är svårt chockad och kan inte erinra sig någonting från händelsen.
Ingen av de tre överlevande har livshotande skador."
Foto: Piteå Tidningen. 1967.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0