Grattis Gerd!

Storasyster fyller år. Så därför tänkte jag mig en liten hyllning i ord och bild. Gerd såg dagens ljus på Piteå BB, den 23 april 1948. Stolta föräldrar var John och Maj-Gerd Lindqvist. Hela sin barndom, ja, ändå fram till hösten 1969 var hon Hortlax troget. Sen flyttade syster till Degeränget, där hon fortfarande bor. Idag fyller hon alltså år, inte jämna, - det gjorde hon vid den här tiden förra året - men födelsedagen är ändå värd en hyllning. Så håll fast dig nu syrran, spänn fast säkerhetsbältet för nu kör vi (så det ryker, tror jag)

Bland de första bilder som finns av Gerd är denna. Gerd tillsammans
med kusinen Anita. Gerd är den lilla bebisen.

Gerd 6 år gammal. Bosatt i Övremarken i Hortlax med mor och far.
Vid den här tidpunkten bodde familjen Lindqvist i en hyrd stuga hos
Bertil och Kerstin Johansson.

Här står Gerd med sin räfsa, hos mormor och morfar i Blåsmark. Ålder -
gissningsvis 7-8 år?

När Gerd var nio, hände nånting helt fantastiskt. Hon fick en lillebror.
Jag tror aldrig att hon hämtat sig sedan den dagen. Vad lillebror hette?
Roger förstås. Gerd hade en favoritdocka, som hon påstår att lillebror
hade sönder. Kan inte tänka mig det - lillbrorsan som var så snäll, eller...?

Det hände titt som tätt att syrran fick följa med på kalas. Här på farfar
Amandus 70-årsdag 1956. Tätt omgiven av mamma och pappa. Men
vänta.....vars tog lillebrorsan vägen? Okej, han var inte ens född.

För er som nu vill titta på Gerds söta lillebror.....här har ni chansen.
Har ni tittat klart? Jamen, då fortsätter vi.............

1957 flyttade Gerd till ett annat hus i Hortlax. Med på flyttlasset följde
mor och far samt inte att förglömma ja, just det, lillebror. På denna
bild syns Gerd tillsammans med sin pappa John.

En dag så blev Gerd plötsligt tonåring. Det var vid denna period som
hela vårt hus doftade idel parfym och hårspray. Och det värsta av allt,
hon började umgås med killar. Men lugn syrran, bara lugn. Din käre
lillebror hade koll på allt. Du minns väl de här plötsliga besöken som
jag gjorde helt oanmält in i ditt rum? Ja, jag menar det. Rena rama
SÄPO.

Sommaren 1963 i Pitsund. Jag och storasyster, hand i hand. Men i
sanningens namn var det inte alltid så här rart. Om nu någon undrar,
så är det faktiskt farsans bubbla som står i bakgrunden.

Tiden gick, och vi blev äldre. Så även våra föräldrar Maj-Gerd och John.
Syrran blev mamma 1974 till Mathias, och jag (lillebror) fick tre söner.
Tänk så mycket äldre vi blivit - eller hur syrran? Vår pappa finns inte
längre, och vår mor fyller snart 80 år. Om vi ändå kunde vrida tiden tillbaks?
Jaså, inte det. Då fortsätter vi.

Fotografier är ju frusna ögonblick. Som detta, en familjebild från 1993.

En liten kär varelse som Gerd uppskattade högt, Emma. Idag bor Emma
i hundhimlen, sörjd och saknad.

Barnbarnet Elliotts födelse den 28 juli 2006, är nog bland det största
som Gerd varit med om.

Så har vi kommit till slutstationen på denna resa. Den sista bilden före-
ställer min syster Gerd Yvonne Lindquist (jo, hon stavar sitt efternamn
på detta sätt) för övrigt det senaste jag har i min samling.
Ha en bra dag - och grattis än en gång på födelsedagen.
Önskar lillebror Roger.


Kommentarer
Postat av: anita brännström

hej Roger

Anledningen till, att jag inte har ändrat på max fenderssidan, är att jag håller succesivt på, att göra om alla sidor, på min hemsida och jag har inte hunnit till max fenderssidan ännu. Tack i alla fall.Jag kommer att skriva in namnet.

Nu har jag även två bloggar att hålla reda på och som tar tid. Den ena är adressen till den jag angivit här ovan. Den andra kan man hitta som länk där. Om du är intresserad.

I alla fall så måste jag berätta att mina barn (pappan Theo i Max Fenders)har en åldersskillnad på nio år. Jag såg att din storasyster är nio år äldre än du.Jag tycker att det var helt utmärkt att ha det så.Man fick mycket hjälp av flickan som är äldst, ja hon blev som en extramamma. Mina barn umgås nästan dagligen och de bor i samma by utanför Umeå.De hjälper varann otroligt mycket och är mera sammansvetsade än många andra syskonpar jag känner till. Hoppas att du och din syster också har samma fina kontakt med varann.

Dessutom en annan hopkoppling som jag såg här på din blogg. Hortlax. Kyrkan i Hortlax har min mammas två farbröder ritat och byggt.En var arkitekt och en var byggmästare. Dalbäck hette de.Från Malbäck, Fällfors.Min mamma var född där.

Om du vill kontakta mig så är gästboken på min stora hemsida bortraderad för tillfället men den kommer igen. Annars kan du ju alltid kommentera i bloggen.

Ha det bra.

Anita Brännström

2009-04-23 @ 19:29:47
URL: http://anitab.myblogg.se
Postat av: Ilone

Gulligt!

Hälsa o gratta Gerd från mig.

2009-04-23 @ 19:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0