Leif "Honken" Holmqvist

Ishockey VM har som bekant sparkat igång. Sveriges debutmatch mot Österrike slutade i svensk favör med hela 7-1. En av dagens blivande storstjärnor är utan tvekan 22 årige Linus Omark med rötter i Övertorneå. Omark spelar f.n.v. i ryska storklubben Dynamo Moskva, men med ett förflutet i Luleå Hockey. Mitt allra tidigaste hockeyminne, härrör sig från våren 1969 när världsmästerskapet gick av stapeln i Stockholm. Under det VM:et, föddes inför mina ögon en av mina största hockeyidoler någonsin: målvakten Leif "Honken" Holmqvist. Med sina formidabla räddningar, hittade han en väg in i den svenska folksjälen. "Honken" blev synonym med målvaktsspel av yppersta världsklass. Under sin storhetstid, hade "Honken" egen hejarklack vid alla större hockeyevangemang på Johanneshovs isstadio. "Honken" var den där killen som man kunde lita på. I alla möjliga och omöjliga situationer, var han den som ensam kunde spela hem viktiga prestigefyllda matcher åt sitt - och vårt - Tre Kronor. "Honken" är idag en grånad äldre gentleman, som lämnat storishockeyn bakom sig. Men visst händer det ibland att han på ålderns höst spelat en och annan veteranmatch, tillsammans med gamla forna hockeykollegor.

En av mina största hockeyidoler någonsin - målvakten i Tre Kronor
Leif "Honken" Holmqvist. Slog igenom med buller och brak i 1969 års
VM som gick av stapeln i Stockholm. Det var i detta VM som han av en
enig sportjournalistkår, valdes till världens bäste hockeymålvakt.


Kommentarer
Postat av: Barbro Bäck

Tack för nostalgin! 1969 var också min "entré" till hockey. (Uppväxt i en bandyfamilj!) Letade fram mitt gamla urklippsalbum och där hittade jag bilden på mig och "Honken" från Johanneshov 1969. Jag var en (22 år)av sju "televerkstjejer" som blev uttagen att sköta utlandskommunikationerna under hockey-VM.

Det var härliga tider! Och härlig hockey. Snöplig förlust igår men de kommer igen! Ha det gott!

61-årig hockeytant från Vikbolandet

Barbro Bäck

2009-04-28 @ 12:44:53
Postat av: fredrik

Jag gillar Pitesonen Mats Lavander. Hejja Björklöven! 8)

2010-07-23 @ 13:04:07
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0