Om världen var min

En dikt som skrevs medan Göran Persson ännu bestämde med buller och bång över Svea Rike. Så därför kan den kanske kännas lite inaktuell, men jag tror att den i det stora hela, ändå är ganska så tidlös.

OM VÄRLDEN VAR MIN

Tänk om världen rymdes
i min innerficka,
varje morgon och kväll
jag kunde ned på den blicka
Då skulle alla jordens länder,
rymmas i mina utsträckta händer,
varje språk som talades då,
jag skulle alla dem bra förstå

Om jag nu finge leka Gud
den här dagen
jag skickar alla ogärningsmän
till den ryska gulag arkipelagen,
där kan de jobba i sitt anletes svett,
så kanske om nåt år
de har fått lite bättre vett

I nåt litet land omkring
den södra ekvatorn,
skulle jag genast ta hand
om den elake diktatorn,
som plågat grymt sitt folk
från år till år,
och där många människor
fått obotliga sår

Men även här hemma
i den politiska röran,
jag skulle ta ett allvarligt snack
med statsminister Göran,
ta honom i örat,
och säga - "Fy skäms!"
se till att du aldrig mera
någonsin skräms
Ge alla som behöver i Sverige
en miljon, så kanske att de klarar sig
den dag de får pension

ROGER LINDQVIST

Kommentarer
Postat av: Ilone L

Den var bra och stämmer bra även idag.



Får jag ge förslag på en liten ändring?

"Men här hemma

hos de politiska tramsen,

jag skulle ta ett allvarligt snack

med de fyra i alliansen,

och säga osv."



:D !



Trevlig helg!

2009-04-25 @ 23:42:47
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0