Barndomshemmet

Ens rötter är väl bland det allra viktigaste som vi människor har. Ofta så går man tillbaks till barndomen, åtminstone när man blir lite äldre. Häromdagen när jag gjorde ett besök hos min mamma, tackade jag henne för att jag haft en bra och fin barndom. Detta är något som blivit mer och mer viktigt - åtminstone för mig. Barnaåren och vad som där händer, blir ju till den grund som den vuxna människan senare skall stå på (varför blev jag inte psykolog?). En författare frågade en gång en äldre kollega, hur man bär sig åt om inspirationen nån gång skulle tryta. Han fick till svar - återvänd till din barndom. Där finns en stor källa att ösa ur. Och visst är det så - jag talar bara för mig själv - i barndomen finns alla de där episoderna, äventyren, ja, allt som du som barn var så förtjust i. Så: "Återvänd till din barndoms trakter, djupt därinne. Där finns också svaren till varför du är som just du är".


Barndomshemmet. På ett flygfoto från ca 1961. På bron står min far och
syster och även jag. Min pappa håller min hand, jag var väldigt rädd
för det där stora "farliga" flygplanet som kretsade kring vårat hus, när
de skulle ta ett foto av huset.


Ytterligare en bild från hemmet. Fotograferat sommaren 1969. Vid den
högra gaveln står min syster, klädd i grönt och vitt. I höger bildkant,
finns min sandlåda där jag och kompisarna byggde vägar och körde
våra leksaksbilar dagarna i ända.


Sommaren 2009 ser samma hus ut så här. I bakgrunden, i det gula
huset fanns i min barndom "Stenbergs-speceriaffär". Där köpte vi
glass och godis. En isglass kostade 1 krona. Favoritdrycken under
varma sommardagar var "Merry". Affärsinnehavarna hette Nisse och
Ingrid Stenberg. Jag var bästa kompis med dottern Karin, som även
hade två äldre bröder; Tord och Nils-Erik. Foto: Roger Lindqvist.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej Roger!

Minns moster May Gerds goda bullar och hemkokta hallonsaft, som vi barn blev serverade ute på Er altan.

Hälsningar Åsa







2009-08-18 @ 13:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0