Dansannonser/Rolf Åhmans orkester

Den som spar han har......ja, så säger ju ett bekant ordspråk. Och det verkar bestämt som om att det är mig det handlar om. Åtminstone vad som gäller gamla dansannonser, från min aktiva tid som dansmusiker. Jag kan inte säga att jag har dem alla - men näst intill. I sida upp och sida ner, finns dom där, prydligt inklistrade dom där annonserna som berättade var vi skulle spela nånstans. Den ena mer fantastisk än den andra. Men det är ett kul tidsdokument, för mig, och kanske en dag också för barn och barnbarn.


Annonser på rad. På sina ställen finns också vissa minnesanteckningar.
De gjordes ifall det hade inträffat nåt speciellt. Efter en spelning på
parken i Skellefteå, hände det som inte fick hända. Jag somnade vid
ratten på vår Volvo orkesterbuss. Den gick av vägen mellan Jävre och
Pitsund. Jättehalkigt också, tur i oturen så gjorde ingen illa sig.


Dessa annonser är från 1975. Här har jag också antecknat det gage
som vi hade. Gaget låg vid denna tidpunkt på ca 280/man. Att jämföras
med det gage vi hade innan vi slutade, som då var ca 950/man.


Här har vi kommit fram till året 1979. Här fanns ännu Perudden kvar,
det som så tragiskt några år senare gick upp i rök. Även Folkets hus
i Luleå lades ju i ruiner så småningom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0