En ofattbar tragedi

Sommaren 1975 hände ute i Pite skärgård en tragedi av stora mått. Klockan halv elva, en regning och blåsig fredagskväll, bestämmer sig Alfons Nordmark  med familj, att åka ut till sin sommarstuga. Färden går från Svartnäsudden, mot målet; stugan ute på Vargön. Båten med de åtta familjemedlemmarna, når inte sitt mål. Någonstans ute vid Vargödraget händer olyckan. Båten kapsejsar, och samtliga hamnar i vattnet. Alfons och hans hustru Maria, döttrarna Gudrun och Gunilla, sonen Staffan, mågen Sven-Erik Öberg samt de två barnbarnen - Sven-Erik och Gudruns barn - Elena och Jörgen Öberg, alla samtliga förolyckas i en av de värsta drunkningsolyckor, som inträffat i Piteås historia. Det kan också nämnas att ingen ombord använde sig av flytväst.

De förolyckade familjerna: Nordmark / Öberg. Hämtat ur Piteå Tidningen
den 16 juni 1975. Foto: Privat.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det var en fruktansvärd tradegi... kommer så väl ihåg när jag hörde på radion om olyckan och var jag befann mig då.

Men då visste jag inte att det var en av mina käraste kusiners svärföräldrar och familj...



och begravningståget... som en mardröm

2009-08-08 @ 17:08:13
Postat av: Mattias Fahlman "tidigare Öberg"

Väldigt tragisk olycka.. Sven Erik var min morbror och hans barn mina kusiner. Själv är jag född 1979 och levde inte när det här hände.

2010-03-16 @ 22:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0