Humphrey Bogart (1899-1957)

Alltsedan en sommarkväll 1968, har idolen hetat Humphrey Bogart. Då kanske nån frågar sig, vad i all världen var det då som hände denna kväll för över 40 år sedan? Jo, jag skulle fylla elva i september. Den här speciella sommaren, visade Sveriges Television en serie Bogartfilmer. Om jag inte minns fel, var det ett urval av hans mest kända inspelningar. På den tiden presenterades filmkrönikan i TV av herrarna Gunnar Oldin och Torsten Jungstedt. Och inför starten av Bogartkavalkaden, så introducerade nån av herrarna - jag minns inte vem - den första filmen. Sen dess var jag fast. Bogart har med åren blivit till en myt. Ibland vet man inte vad som är den egentliga sanningen. Jag vet i alla fall, att han föddes den 25 december 1899 som Humphrey De Forest Bogart. Födelseplatsen var New York City. 1945 gifte han sig med aktrisen Lauren Bacall, och fick med henne två barn; Steven och Leslie. Bogart dog i cancer den 14 januari 1957. Året innan, 1956, medverkade han i filmen "Storstadsdjungel" som också skulle bli hans sista produktion. Bogart har alltså "förföljt" mig genom åren. Och varje gång det ges tillfälle framför TV-apparaten, så njuter jag i fulla drag när min idol syns i rutan.


Humphrey Bogart i en scen ur filmen - "Riddarfalken från Malta",
inspelad 1941.

ÖVRIGA FILMER I URVAL:

"Den förstenade skogen" - Humphrey Bogart, Leslie Howard, Bette Davis.
Insp. 1936.

"De färdas om natten" - Humphrey Bogart, George Raft, Anne Sheriden,
Ida Lupino.
Insp. 1940.

"Sierra" - Humphrey Bogart, Ida Lupino, Arthur Kennedy.
Insp. 1941.

"Casablanca" - Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid,
Claude Rains, Peter Lorre.
Insp. 1942.

"Att ha och inte ha" - Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall,
Hoagy Carmichael.
Insp. 1944.

"Sierra Madres skatt" - Humphrey Bogart, Walter Huston, Tim Holt.
Insp. 1948.

"Stormvarning utfärdad" - Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Edward G.
Robinson.
Insp. 1948.

"Afrikas Drottning" - Humphrey Bogart, Katharine Hepburn.
Insp. 1951. (Bogart belönades med en Oscar)

"Sabrina" - Humphrey Bogart, William Holden, Audrey Hepburn.
Insp. 1954.

"Storstadsdjungel" - Humphrey Bogart, Rod Steiger, Mike Lane.
Insp. 1956. (Bogarts sista film)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0