Allan Lundström

Tenorsaxofonisten Allan Lundström som gick bort i mars detta år, hade under sitt musikaliska liv, hunnit med en hel del. Därför brukade jag, varje gång vi stötte ihop på stan, påminna honom om att han borde på något sätt dokumentera sitt livs historia. Och varenda gång fick jag svaret; "Att det har jag försökt, men jag äger inte den där berättarkonsten". Tyvärr så blev det ingen historieskrivning. Allan dog helt plötsligt, bara några veckor efter att vi mötts på en matvaruaffär i Piteå.

Men det händer gång på gång, att jag hittar Allans namn, när jag sitter vid datorn och läser exempelvis en diskografi, över någon känd sångare eller musiker. Söker man på svensk jazzhistoria, så dyker Allan upp även där. Jag har i min ägo flera nummer av dragspelstidningen "Accordion - Journalen", från åren 1950-1961. Dessa fick jag för några år sedan av en bekant, som vet att jag tycker om sådana saker. Och gissa vems namn som plötsligt poppar upp i en krönika? Jo, Allan Lundströms! Dragspelaren Andrew Walters trummis, Tompa Jahn, skrev regebundet en krönika i Accordion - Journalen under några år. Och just där i Tompas musikkrönika finns Allan omnämnd.

Jag tror att den breda allmänheten, inte hade en aning om Allan Lundströms egentliga storhet. Och kanske var det just så han själv också ville ha det. Hur som helst finns han kvar på åtskilliga skivinspelningar. Däribland, Alice Babs, Owe Thörnqvist, Lasse Gullin, Putte Wickman, Rolf Billberg m. fl.



--------------------------------------------------------------------------------
Accordion - Journalen december 1960.


ALLAN LUNDSTRÖM (1931-2009)


Allan Lundström spelade 1953 i K.G. Morins orkester från Luleå.
Fr. v. Bertil Forsman, Bror Rönnkvist, Curt Lindgren, Alf Morin, Allan
Lundström och K.G Morin.
Fotot tillhör Curt Lindgren, och finns att beskåda på "Skelleftejazz.nu".
Jazzklubben Boston.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0