Beppe - barnens vän

Sommaren 2004 gjorde vi en avstickare ut på Öhn, beläget 6 kilometer nordväst om Srömsund i norra Jämtland. Ute på Öhn bodde författaren, poeten mm Beppe Wolgers från 1968 fram till sin död 1986. Efter Beppes död så öppnade hans familj ett museum, som kort och gott döptes till "Beppe-muséet". Naturligtvis så stannade jag till där, och när jag i entrén mötte Beppes dotter Camilla, så kom samtalet igång. Samtalet kom att handla om hennes far, hans liv och verk, och jag berättade om de minnen som jag hade från min barndom, gällande Beppe. Hon blev glad och hedrad, och berättade i sin tur litegrann om sin berömda pappa.


Julhelgen 1972 syntes sagofarbrorn Beppe i TV-rutan. För det blev han
mycket hyllad, åtminstone av alla de barn som troget följde hans
program i rutan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0