Henning Sjöströms Rolls Royce

Den 4 augusti publicerades i Piteå Tidningen en liten historia som jag skrivit. Berättelsen handlade om mitt allra första möte med "bilarnas bil" dvs en Rolls Royce. Ägaren av denna lyxkärra var ingen mindre än advokaten Henning Sjöström. Den 22 augusti fick jag ett svar av Åke Forsberg, som jag verkligen uppskattade. Men bilen då? Jag hade den endast i vagt  minne. För några dagar sedan, så hittade jag ett gammalt tidningsurklipp från 1965. Det handlade om Henning Sjöström och hans bror Ernst. Och vad skådade mitt norra öga, om inte Hennings bil som också fanns med på ett hörn. Urklippet är hämtat ur Norra Västerbotten den 14 september 1965.



Piteå Tidningen den 4 augusti 2009.


Piteå Tidningen den 22 augusti 2009.


"Bröderna Henning och Ernst Sjöström har "drabbat" sin hembygd
igen för att bl. a. signera sin senaste bok i Burträsk och Skellefteå
och naturligtvis för att äta palt hos moster Maria och morbror
Gustav Nyström i Bergviken, där dessa bilder blev tagna. Härovan
författarbröderna med morbror och moster vid paltbordet. Bilden
under efter lyckligt avslutad provtur i Henning Sjöströms Rolls Royce,
som inte minst de yngre släktingarna högeligen uppskattade".

Så här såg den alltså ut - Henning Sjöströms Rolls Royce, som jag
och min far såg en sommardag på Pite Havsbad. Med sig hade han
också boxaren Ingemar Johansson.

------------------------------------------------------------------------

Norra Västerbotten den 14 september 1965.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0