John Harrys orkester - Älvsbyn

En stor del av året 1973, spelade jag med Älvsbyorkestern John Harrys. I slutet av året fick jag så ett anbud om att börja med Rolf Åhmans, också hemmahörande i "Norrbottens Pärla" - Älvsbyn. Dragspelaren och kapellmästaren, Harry Berglund, startade sin trio redan i början av 1950-talet. John Harrys kom så småningom att utökas både till kvartett, kvintett och sextett. John Harrys spelade sin allra sista spelning i februari 1986. Harry "John Harry" Berglund, från Nybyn i Älvsby kommun, avled 1993, i en ålder av 65 år.


HARRY BERGLUND (1928-1993). Harry fick som 17-åring sitt

första dragspel. Efter fullgjord värnplikt, startade han sin första

orkester under namnet; "John Harrys trio".

 


Annons från 1955. John Harrys bjuder upp till dans i Sikfors folkets
hus.



John Harrys på hemmaplan - året är 1958.


Överst; Astoria i Lauker januari 1961. Under; Bredsel, april 1958.


"Same-dans" i Abborrträsk, med John Harrys trio. Oktober 1967.
Lägg märke till texten i annonsen: "Samer i samedräkt - fritt inträde".


En stor del av 1973 spelade jag med John Harrys. Orkestern
var fortfarande en trio. Medlemmar: Harry Berglund - dragspel,
sång och kapellmästare. Tommy Sällström - bas, sång. Roger
Lindqvist - trummor.


John Harrys utökades snart till en kvartett. Tillkom gjorde; Jan-Olof
Höglund - bas. Bosse Nyman - gitarr. Bosse slutade, efter honom kom
Leif Grahn också gitarr. Basisten Tommy Sällström hade dessförinnan
lämnat orkestern.


Spelade mycket på s.k. "GDV-danser". Vilket betyder Gammeldansens
vänner. Alltså mycket, vals, tango, schottis, polka, hambo mm.


Återigen på "mammas-gata". Folkets hus i Korsträsk, den 8 december
1973.


I december 1973 fyllde Forum i Älvsbyn 20 år. Detta firades genom
dans med tre Älvsbyorkestrar. Jag var vid detta tillfälle fortfarande
med i John Harrys. Men blev uppringd av kapellmästaren Rolf Åhman
en kort tid därefter. Frågan var kort och koncis: -"Vill du börja med oss?"
Och svaret lät inte vänta på sig: - "Naturligtvis!". Vikarierade en helg,
den 11 januari 1974. Började på allvar med "Roffes" den 8 februari 1974.
Första spelningen var en fredag på Torpgärdan i Boden. Kvällen därpå
spelade vi i Kåbdalis folkets hus. Sedan så rullade tåget igång.

Spelning på gamla kära Perudden i Svensbyn, som tyvärr brann

ner för ett antal år sedan.

 


John Harrys år 1975. T.v. står gamle basisten Tommy Sällström som
återkom till orkestern. Sittande, Harry Berglund, Stefan Engman
och Robert Öhman. Robert blev min efterträdare på trummor. Stefan
och jag möttes senare i livet när vi bildade OPUS från Piteå. Tommy
och jag har även spelat i Rolf Åhmans i början av 1990-talet, när
bandet gjorde en liten comeback.

(Tyvärr så hann jag aldrig vara med på nåt orkesterkort, under min
tid med John Harrys)


John Harrys har som synes funnits i olika konstellationer under årens
lopp. Så här tog sig bandet ut omkring 1977. Fr.v. Roland Henriksson,
Ebbe Ström (min gamle fanjunkare på I19 i Boden) Harry Berglund,
Sven-Olov "Soa" Andersson och Östen Berglund.

John Harrys blev så småningom en sextett. Sista spelningen gjordes

vintern 1986.

 


Kommentarer
Postat av: John Harrys barnbarn!

Så otroligt roligt att se alla dessa bilder på min farfar, Underbart!!

2011-05-13 @ 22:45:58
Postat av: Roger

Spelade med din farfar 1973. Träffade honom första gången i Bergsviken en sommardag -73 när han spelade med Piteå Accordinoklubb. Samma dag frågade han mig om jag ville börja i hans orkester. Spelade fram till årsskiftet 73/74.

/Roger.

2011-05-14 @ 12:13:09
Postat av: Runo Berglund

Fint du gjort om min far. Kul att se och läsa. Väcker många minnen

2011-05-15 @ 16:35:00
Postat av: Roger

Ja, det var en härlig tid när jag spelade med Harry. Vi åkte ofta upp till Kiruna på Malmia. Även i gamla Folkets Hus i Sikfors. Härligt som sagt...

Mvh Roger.

2011-05-15 @ 19:54:38
Postat av: Carina holm

Min pappa, Gustav Ahlqwist, spelade i John Harrys på 50-talet. Skulle vara roligt om någon minns honom. Träffade tyvärr bara honom ett par gånger i vuxen ålder. Tackar i förväg.

2013-12-20 @ 13:24:05
Postat av: Roger

Jag spelade i orkestern året 1973, men John Harrys började ju spela långt innan dess. Orkestern bytte medlemmar någongång då och då. Harry själv var ju med sedan starten. Så tyvärr har jag inga minnesbilder av din pappa. /Roger.

2013-12-20 @ 14:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0