TV-tablå julafton 1976

Kanske den största TV-händelsen under hela året, var ju julafton. Men det var långt före alla betalkanalers tidevarv. Julen 1976 bjöd bl.a. på Trazan Apansson och Banarne. Kalle Anka hade sin givna plats liksom julkalendern. Teskedsgumman med Birgitta Andersson - första gången sänt 1967 - visades i repris det här året. En annan jultradition var Karl-Bertil Jonssons julafton. En saga av tecknaren Per Åhlin och humoristen mm Tage Danielsson, som också fungerade som berättare. Vidare så sändes Nygammalt med Bosse Larsson, och med det alltid lika närvarande Bröderna Lindqvist från Östersund. Så mellan intaget av julgröt, jultomtar och julklappar, kastades ett och annat öga på dumburken. Julen 1976 firades hos min moster och hennes man i Blåsmark, med hela tjocka släkten närvarande. Jag vet - för allt finns på film. Köpte nämligen min första ljudfilmskamera denna jul. Ja, jag liksom gav den till mig själv i julklapp. Så hela den här julhelgen gick i filmandets tecken. Det händer ibland att vi tar fram och kollar, och det är en konstig känsla att åka tillbaks sådär en 30-33 år bak i tiden.



JULAFTONEN 1976.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0