En resa i tid och rum

En gång i tidens begynnelse, när jag ännu var ett barn och bodde hemma hos mor och far, såddes ett litet frö som med åren kom att växa till oanade höjder. Fröet i fråga kanske man kan drista sig att kalla "nyfikenheten och vill-veta-mera fröet," detta intresse har alltsedan dess, varit något av min trognaste följeslagare genom livet. Nyfikenhet på vad som varit, om olika sakers beskaffenhet, om-var-hur-när, ungefär så fungerar denna "tingest." Berättelser om gamla flydda tider, är och har alltid varit en stor fascination. Därför har jag också sett det som en plikt, ja nästan som en skyldighet, att så fort jag får tillfälle, så ställer jag frågor till den eller de personer som sitter inne med diverse intressanta fakta och upplysningar. Min mor och far har jag "pumpat" på olika historier vid ett flertal tillfällen. 1990 åkte jag runt i bygden hos min fars kusiner, för att lyssna fråga och åter lyssna. I det fallet var jag på jakt efter vår amerikanska gren på vårt stora släktträd. Och se, det gav resultat. Skam den som ger sig. Det blev en resa i tid och rum, och alla  inblandade, de som försökte bringa klarhet i mina tusen och åter tusentals olika frågor, njöt tillsammans med mig över detta detektivarbete. Men som sagt resultatet lät inte vänta på sig. Och idag flera år efteråt, tycker jag att det var värt allt detta jobb som det innebar, att resa i min egen lilla tidsmaskin för att stilla min brinnande nyfikenhet. Och nyfikenheten ja, den har absolut inte mattats av med åren. Så det så.

En "historielektion" med min mor. På bilden syns två foton av min
mormors föräldrar, Jonas o Augusta Jonsson (Nordling) fr. Svensbyn.

Den 18 januari 1948 gifte sig mina föräldrar. På bilden sitter min mor
och minns sig tillbaks, med bröllopskortet stadigt i hand.

-"Jag har också varit ung en gång." Säger min mor, som fyller 80 år
under maj månad -09.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0