Min western intresserade morfar

Som den hamster jag egentligen är, med många sparade saker i mina gömmor, hittade jag en teckning häromdagen som jag en gång gjorde, året 1968. Den föreställer min gamle morfar, som på äldre dagar kom att bli en riktig cowboy freak. Det här aktuella året, visade svensk television två av de allra mest ihågkomna vilda westerns som överhuvudtaget någonsin visats. Det var Bröderna Cartwright eller Bonanza som det hette i original, samt även High Chapparal, som förorsakade en het debatt i tidningar, radio och tv, för sitt som det hette:"Våldsfixerande." Tv chefen Nils-Erik Baehrendtz, fick klä skott för den månghövdade kritiken. Själv så tyckte jag den var fantastisk och i allra högsta grad spännande, en åsikt som jag tydligen delade med min morfar. Bonanza var den mer "lättsammare" varianten, som jag också tyckte väldigt mycket om.

Min TV-intresserade morfar, som tyckte om både Cartwrights
och High Chapparal.

Min morfar, Sanfrid Lundgren (1899-1989) som gillade Manolito
Hoss och grabbarna.

Bröderna Cartwrights. Little Joe, Hoss, Adam och pappa
Ben.

High Chapparal. Big-John, Billy Blue, Manolito, Onkel
Buck och Victoria.

Kommentarer
Postat av: Jennie och Norah

Njaee..Du får nog svinga ditt trollspö även här i stan för att det ska bli någon klippning :)

2009-02-12 @ 15:21:14
URL: http://jennieohlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0