Olle Åkerfeldt (1932-1981) Mannen med de tusen grimascherna

Olle var min första trumidol. Han var trummis i Nisse Hanséns orkester, och syntes väldigt ofta i vår svartvita tv apparat under min barndom. Med sina enormt buskiga ögonbryn och extrema gummiansikte, gjorde han trummandet till en stor show. Olle var en flitigt anlitad musiker åt den tidens stora artister, han var en uppskattad studiomusiker och förekom väldigt ofta på olika plattor med sitt fina trumspel. När Olle var i sitt esse, liknade han mest den galne trummisen "Animal," i "The Muppet Show." Kanske var det Olle som var hans förebild?

När jag för nåt år sedan försökte bringa klarhet i Olles vidare öden, (han hade då varit osynlig i ett par år) möttes jag så småningom av det tragiska beskedet, att Olle inte längre fanns mitt ibland oss. Enligt de uppgifter som kom mig tillhanda, avled Olle Åkerfeldt den 9 april 1981, endast 49 år gammal. Min gamle trumidol, spexaren, clownen och musikanten hade alltså lämnat det jordiska, alldeles på tok för ung. Och vad värre är, Olle hade gått händelserna i förväg och för egen vilja avslutat sitt liv. Då är det alltså sant det jag hört, att bakom clownens mask finns ibland mängder av ledsna tårar, så var det i alla fall med Olle, mannen med de tusen grimascherna.

Trummisen Olle Åkerfeldt (1932-1981) Min första trumidol.


Kommentarer
Postat av: Sol Beatrice Åkerfeldt

Hej. Du har skrivit en jättefin text om min morfar, och den berörde verkligen. Dock framstår det i ditt inlägg som att Orlof Åkerfeldt tog livet av sig, vilket är felaktigt. Möjligtvis är det jag som missförstått det du skrivit och sådana fall ber jag om ursäkt. Hur som helst var det väldigt vackert skrivet. Mvh/ Sol Beatrice Åkerfeldt

2010-02-26 @ 00:56:35
Postat av: Roger

Hej Sol Beatrice! Tack för din kommentar. Jag ber om ursäkt att jag totalt missuppfattat detta om din morfar. Du vet - man skall ju aldrig lita på rykten, men i ett svagt ögonblick gjorde jag det. Hur som helst så var det din superhärliga morfar som var en av anledningarna till att jag själv en gång började att spela trummor. Han var min första stora trumidol, och faktum är att han än idag har en alldeles speciell plats i mitt musikanthjärta. Så än en gång ber jag tusen gånger om ursäkt att jag "råkade" lyssna till "en som visste".

Mvh Roger Lindqvist.

2010-02-26 @ 11:39:43
Postat av: Evelina Andersson

Kolla gärna in bloggen för modetips, dagens hottie osv :) KRAM sötnos!

2010-02-26 @ 15:14:07
URL: http://hihater.devote.se.
Postat av: Sol Beatrive Åkerfelt

Då hänger jag med. Tack för ditt svar!

mvh/ Sol

2010-03-01 @ 17:35:46
Postat av: Benny Sundin

Härligt med denna hyllning till min första idol som jag hade som liten i början på 70-talet. Mina föräldrar har berättat för mig att jag i början inte visste vad han hette utan kallade honom bara för "den roliga trummisen".Nu i dagarna så har det släppts en trippel dvd med Robert Broberg där Olle finns med på den ena. Det är från en tv-show som hette "Tjejjer" från 1969. Där kan vi äntligen få njuta av Olles trummor igen.

Mvh Benny Sundin

2010-04-28 @ 15:30:22
Postat av: Gunnar M

Ja då står frågan öppen igen, vad var det egentligen som hände? Plötsligt var han bara borta, han som var min stora idol också..

2010-05-18 @ 13:54:14
Postat av: Roger

Hej Gunnar! Vi är tydligen många som gillar/gillade Olle. Via en källa på internet, hörde jag att Olle "gått händelserna i förväg". Men genom hans barnbarn fick jag bekräftat att så inte var fallet. Olle dog en naturlig död, 49 år gammal. Synd på en sådan musikant och glädjespridare.



2010-05-18 @ 15:03:59
Postat av: Gunnar M

Vad är naturligt vid 49 års ålder..

2010-05-21 @ 12:34:28
Postat av: Roger

Hej Gunnar! Jag såg ett tidningsrepotage i en veckotidning som handlade om ett hälsohem/SPA-anläggning där Olle låg i ett badkar och fick någon slags behandling. Detta var cirka ett eller två år före hans bortgång.

2010-05-21 @ 12:45:07
Postat av: bernt

FEL, Fel

han ramlade av en häst på djurgården och skadade sig så svårt att han inte gick att rädda

/bernt/

2010-08-28 @ 18:08:14
Postat av: Dick

Gillade också Olle, kände honom via Klapp o Klang och min far (också musiker), sedan köpte han kiosken mittemot Gärdesskolan på Valhallavägen där jag gick i början på 70-talet. Där var man ofta :o)

Kommer ihåg att farsan ringde mig och berättade att han trillat av sin häst och omkommit. En av de mysigaste människor jag minns från min barndom.

2011-11-11 @ 23:54:57
Postat av: Anders Tunell

Jag växte upp vid Skärmarbrink, Palandergatan på 60-70talet. Där låg då EMI-studion. Fd. Kazabiografen. Utanför hängde vi ungar för att se när alla kända musiker, artister kom och gick. Olle Åkerfelt, Robban B, Gunnar W, SvenB T, etc såg vi och fick deras autografer. Jag vet ej var jag har dem numera. Men jag minns att Olle Å skrev sin autograf med bastrumman som O-et i Olle. som ett trummset liksom! Det minns jag. Vi flyttade sen till Enskede. Hälsn. Anders Tunell -född 59

2012-01-26 @ 18:15:59
Postat av: Anders Jansson

Jag är musiker, i första hand pianist, men har även trummor och sång som andra instrument. För mig var trumspelet min första musikundervisning. Som självlärd pianist började jag 12 år gammal att spela trummor för lärare på kommunala mus.skolan. Olle Åkerfeldt betydde mycket för mig som barn som vuxenförebild och trummis-/ musiker-förebild. Han och Ivan Renliden i Klapp och Klang vände sig till oss barn och visade sig som musiker för oss - riktiga proffsmusiker på TV och framförallt i radio. Där hörde jag Olle spela trummor och visa sina olika slagverksljud för oss barn! Mycket pedagogiskt och inspirerande för mig som blivande musiker, vilket jag då bara hade vaga drömmar om....

2015-09-03 @ 09:19:56
Postat av: Roger

Hej Anders! Jag är själv trumslagare, fick min undervisning av olika trumlärare. Trots att jag endast såg Olle på TV så betydde han ändå väldigt mycket. Han blev med andra ord en slags förebild.

/ROGER.

2015-09-03 @ 11:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0