Sommaren 1963

Året är 1963. På en solindränkt balkong, hemma hos min farbror Åke, blir vi förevigade genom hans sambo Dagmars lilla svarta lådkamera. 1963 är det där året som USA:s 46-årige president John F Kennedy blir mördad i Dallas, den 22 november under ett besök. 1963 är också det år när jag ska fylla sex, och jag leker fortfarande i sandlådan hemma på gården med bästa kompisen Per. 1963 blir min mormors sista år i livet. Året därpå, den 8 oktober 1964 dör hon på lasarettet i Piteå, i sviterna efter en galloperation i en ålder av 69 år. 1963 jobbar min far på boardfabriken i Piteå. Det här är också det år när han beslutar sig för att ta körlektioner på Åkes trafikskola i stan, och vi blir alla överlyckliga när han klarar sin uppkörning på första försöket. En tid därefter köper pappa sin första bil. En blå Volkswagen -58:a. 1963 är ett år av omtumlande händelser ute i den stora vida världen. Men hemma i Hortlax går livet sin gilla gång. 1964 ska jag börja i första klass, och jag ser fram emot första skoldagen men som ännu känns så fjärran. Det där med skola, betyder för mig att jag faktiskt håller på att bli stora karl´n. Men jag leker fortfarande i min barndoms oskyldiga värld, så tryggt omhuldad av mor och far. Lördagskvällarna tittar vi på vår nyinköpta svartvita tv. Där roar Hyland sin publik, men bäst av allt är den där gubben i lådan som dyker upp gång på gång, härligt spelad av den dåtidens allra största komiker Carl-Gustaf Lindstedt. 1963 är sedan länge borta, så också många av mina nära och kära, de där personerna som kom att betyda så väldigt mycket för mig i min barnavärld. Men jag ska aldrig glömma det där året 1963, när jag fortfarande var ett litet oskyldigt gossebarn, med många fantasifulla framtidsdrömmar. Vuxenvärlden stod så småningom för dörren, men det är en helt annan historia.

På en solindränkt balkong hos pappas brorsa Åke. En sommardag 1963.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0