Tobias Hylander

"Ryssviken," hette en film som gick på tv:n jag tror det var förra hösten. En sån där schysst underhållande grej, som faktiskt var värt att titta på. När filmen väl var slut, satt jag kvar och glodde en stund på eftertexterna - som jag brukar - då såg jag ett namn, som jag tycktes känna igen. Tobias Hylander. Han hade komponerat musiken till filmen. Jag drog mig till minnes, att våra gamla fd grannar hade en son som hette just Tobias, och efternamnet var faktiskt Hylander. Efter en snabb koll på datorn, stod det klart att Tobias var den där lilla killen, som en gång bott i grannhuset bredvid mitt föräldrahem.

Jag tror det var 1974-75 som Tobias och hans föräldrar, Ingrid och "Nippe," tillsammans med ytterligare en son, Johannes, flyttade till vårt område. De bodde där fram till ca 1983, när de flyttade vidare till Stockholm. Sen dess vet jag inte så mycket om dom. "Nippe," el. Bengt som han eg. heter, jobbade som civilingenjör på dåvarande ASSI i Piteå. Ingrid var barnpsykolog, jobbade på PBU? Morsan o farsan, Ingrid o "Nippe," träffades nån gång då och då, över en kopp kaffe, och jag vet att mor o far tyckte väldigt bra om sina grannar.

Ingrid o "Nippes" barn, fr v Tobias o Johannes. Dotterns namn har
jag tyvärr glömt bort.


Kommentarer
Postat av: Konstantin C Irina

Filmaren Åse Fougner, som gjorde Ryssviken-dokumentären, ska faktiskt vara med på vår "maritima berättarafton" den 12:e februari, klockan 18:30 - 20:00 i Gula huset på Henriksdalsberget. Välkommen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0