ALLAN LUNDSTRÖM

Det händer ibland att vi "stöter" på varandra. Nu häromsistens på en matvaruaffär, i höstas. Samtalen kretsar för det mesta om musik, eftersom det är vår gemensamma nämnare. Mannen i fråga heter Allan Lundström, en av Sveriges förnämsta tenorsaxofonister. Med ett förflutet som proffessionell jazzmusiker, under 50 o 60 talet i Stockholm. Allan (som också är utbildad journalist) har spelat med alla de stora namnkunniga musikerna, så som Putte Wickman, Lasse Gullin, Simon Brehm, Stan Getz mfl. Allan och jag spelade under en period tillsammans i dansbandet KJELL-BERTILS. Eftersom jag är stormförtjust i berättelser ur det levande livet, var jag idel öra varje gång som Allan gläntade på sin "historias-dörr." Och jag har gång på gång sagt till honom, som den journalist han är (dock inte verksam) att: " Allan för guds skull, skriv ner din historia, den är ju hur intressant som helst allt du har varit med om, så Allan innan det är för sent, BERÄTTA!" Ungefär så går snacket oss emellan. Allan var förresten med på en massa skivinspelningar, bla med Owe Thörnqvist när han sjöng in sin klassiker: "Varmkorv-boogie." Allan med rötter i Sikfors, blev så småningom less på turnélivet, han flyttade upp till Piteå för att utbilda sig till musiklärare. Allan spelade även de sista åren med Yngve Forssélls orkester från Skellefteå, under den tid som Ann-Christin Hedmark var vokalissa i bandet. 1977 började han som sagt med Kjell-Bertils fram till 1983. Har en bild i min ägo, med Allan, Alice Babs och klarinettisten Ove Lind från Solliden på Skansen 1973, har hört att Allan var en av Alices favoritsaxofonister, han finns även med på flera av hennes inspelningar. Visar även ett studiofoto av "Kjelles" från år 1983, med dessa gubbar: ALLAN LUNDSTRÖM, THOMAS ÅSTRÖM, ROGER LINDQVIST, KJELL ANDERSSON och ROBERT ÖBERG.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0