CELEBERT BESÖK

I förmiddags fick jag och hustrun, ett ganska så celebert besök. Det var Tomten som tittade förbi för att önska en god fortsättning. Renarna hade han parkerat ute på infarten, alldeles bredvid min blåa Volvo. Nåja, lite smolk i glädjebägaren hade han förvisso, Rudolf med den röda mulen, låg inlagd på Djurkliniken i Öjebyn, pga maginfluensa, samt även en väldigt besvärlig förkylning. "Så nu ligger stackars Rulle där, betydligt mycket rödare om snoken än va han brukar va." Sa Tomten, samtidigt som han torkade bort en tår från ögonvrån. Anledningen till detta ovanliga besök, var att Tomten nästkommande år fyller 65, han går alltså i pension. "Så nu gott folk åker jag runt uti stugorna, för att ta farväl. Jag åker sen vidare söderut, ni vet Stockholm, Malmö, Göteborg, och i huvudstaden blir det avskedsfest i Stadshuset. Där är alla hjärtinnerligen välkommen, och jag tror t.o.m att statsministern ska hålla tal." "Därefter åker jag hem till Nordpolen och till tomtemor som jag längtar så förskräckligt efter." När jag lite senare efter vi bjudit Tomten på kaffe och bullar, ställer jag frågan som jag bara måste få fråga; " Men du Tomten, vem blir din efterträdare då nästa jul?" "Jadu, det blir en liten överraskning, mer säger jag inte." Sa Tomten och såg lite pilimarisk ut i blicken. Efter många kramar, och ömsesidig önskan om ett fortsatt bra liv, satte sig Tomten i sin släde och manade på sina renar. Och strax därefter lyfte ekipaget mot den kalla januarihimlen i riktning mot Skellefteå, samtidigt som jag hörde honom sjunga: "Nu är glada julen slut slut slut, julegranen bäres ut ut ut, men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän, för det har han lovat......................................."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0