Furunäsets Sjukhus Piteå

På min fortsatta resa, genom de dimhöljda minnenas kvarter, har turen kommit fram till Furunäsets Sjukhus. Det gamla fd. mentalsjukhuset, beläget en bit utanför Piteå, var min arbetsplats 1976-1991. Här jobbade även Elisabeth i sjukhusets centralkök, 1976-1990. I sjukhusets transportcentral hade jag min tjänst, med uppgift att utföra mestadels patienttransporter. Men det fanns även andra arbetsuppgifter, snö o gräsröjning, posttransp. tvätt o sophantering, utöver detta så hade vi fasta körningar till bl a Umeå, Boden ibland även Gällivare. Furunäset, eller "Furu" som vi sa, var som en värld i världen. Här fanns maskinavdelning, snickeri-måleri-murarverkstad. Ja, här fanns kort o gott allt som behövdes för att ta hand om ett mentalsjukhus med flera hundra patienter. Här fanns tom en egen båtverkstad, för de lite friskare patienterna. Sjukhuset byggdes 1893, och gick i graven officiellt 1987, även om vissa avdelningar inte stod tomma förrän 1991. Vid ett tillfälle, när utslussningen av patienterna påbörjades, fick jag i uppgift att återföra en äldre man till hans hemkommun. Han hade då varit intagen i 50 år.

Ingången till den sk. Borggården på Furunäset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0