HUMPHREY BOGART

Just på dagen, för exakt 52 år sedan, gick han bort, aktören och Hollywoodlegenden Humphrey Bogart. En i mitt tycke kanske den störste av dem alla. Redan som liten grabb, 1968, fattade jag tycke för denne "hårdkokte" filmgangster. Det var den sommaren televisionen sände en serie Bogartfilmer, och sen dess blev jag fast. Han har liksom förföljt mig genom åren, den gode Bogie, och jag tror att jag sett alla av hans filmer, varav höjdpunkterna i hans produktion är: "Afrikas Drottning" "Sierra Madres Skatt" "Casablanca" "De Färdas Om Natten" mm mm. Cancern ändade så småningom hans liv, och den 14 jan. 1957 somnade han in för gott. Men kanske att han sitter däruppe i sin himmel, tittar Ingrid Bergman djupt in i hennes ögon, medan han beordrar pianisten, "PLAY IT AGAIN SAM."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0