Bild Journalen

För nåt år sedan, hittade jag ett omslag till den sedan länge avsomnade ungdomstidningen; Bild Journalen. På det trasiga omslaget stod att läsa: "NR 1 - 11 JANUARI 1958".  Naturligtvis så hade jag uppskattat, om tidningen varit i fullgott skick, men när jag sen läste på de blad som fanns kvar, blev jag glad att jag inte kastat bort den. Med spretig stil hade min då nio-åriga storasyster, skrivit en rad som fick mig att le. "ROGER LIGGER I VAGGAN". Dessa fyra ord, med sina arton bokstäver, fick mig att istället för skräpkorgen, behålla detta lite kuriosa minne från en tid i mitt liv, som jag av naturliga orsaker inte är det minsta medveten om. Några månader senare, i maj 1958, gick vi till fotografen jag och min syster, i sällskap av våra föräldrar. Resultatet syns härnere.


Den gamla trasiga Bild Journalen från januari 1958, fick mig att le,
när jag upptäckte min storasysters spretiga handstil.


"Roger ligger i vaggan". Och vaggan ja, den finns fortfarande kvar
härhemma.


Tidningens korsord, försökte min syster sig på att lösa. Jag tror inte
att det gick så bra - men hon skrev i alla fall dit sin adress.


I maj 1958, togs denna stiliga bild av min syrra och mig. Lägg
märke till mina utomordentligt vackra kläder.

Kommentarer
Postat av: Ilone

Gulligt!...och praktiskt för dåtidens blöjor..

Visst kommer man ihåg den eftertraktade Bildjournalen som man sparade veckopengen för att kunna köpa varje vecka. Jag hade samlat flera årgångar... som tyvärr,tyvärr har gått upp i rök.

Vad kostade tidningen 1958?

2009-07-18 @ 16:36:42
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Hej Ilone! Bild Journalen kostade hela 75 öre året -58. Själv så har jag många gamla tidningar i mina samlingar, men tyvärr inte en enda Bild Journalen.

2009-07-18 @ 17:07:40
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/
Postat av: Ilone

75 öre... och ändå fick man spara... 75 öre kostade också en biobiljett för barn och 1.25 för vuxna...

"en gång förr i tiden i min hemby"

2009-07-18 @ 23:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0