Pelle katt. Yrke: Jägare.

Pelle - vår katt, har ännu inte rest till Kattomanien. Även om det var tänkt så, för ett tag sen. Pelle, eller Per-Olof, som han heter enligt födelsebeviset, hade köpt enkel biljett till Kattomanien, för att helt enkelt komma härifrån. Som tur var så berättade hans syster Sessan, om hans planer för mig. Jag tog då ett allvarligt samtal med honom  - män emellan - och bad honom om en bra förklaring. Sanningen kröp så småningom fram. Efter ett ingrepp hos veterinären, våren 2004 blev han av med sin s.k. mandom. Sedan dess har Pelle inte riktigt "hittat" sig själv igen. När han häromåret, tappade en del av sin högra hörntand, föreslog jag honom att uppsöka tandläkare. Han blev då utom sig av oro. När jag då förklarade att det ev. ingreppet skulle ske i en annan del av kroppen, blev han betydligt lugnare. Han trodde i sin fasa sig se en upprepning av veterinärbesöket. Hörntanden är fortfarande trasig. Och jag har gång på gång påpekat vikten av att hålla sina tänder friska och fräscha. Annars kan det gå som med grannkatten, som idag har  lösgom, efter att ha ignorerat sina tänder alltför länge. Pelle har ett stort markområde där han jagar dagarna i ända. Jodå, han har jaktlicens, det har jag sett till. Han är förresten inne i en hektisk tid just nu. En stycken råtta på morgonen, samt en fågel av okänd sort - som till Pelles förtret slet sig - på eftermiddagen. Pelle är även utsedd till; "Veckans vaktkatt", det innebär att han har nattskift, och ligger ute på vår bro, för att jaga bort ev. fridsstörare. Två korta mjauande betyder okänd inkräktare, tre utdragna mjauanden är helt enkelt faran över. Dessa signaler har undertecknad i samråd med Pelle Katt utarbetat. Så med denna vaktkatt, känner vi oss betydligt tryggare och säkrare nattetid. Vid infarten finns även en varningsskylt: "Varning för katt!" Nästkommande vecka är det Pelles syster Sessan, som har vaktansvaret.


Pelle in action. Trots sin trasiga hörntand, fäller han villebråden med
lätthet, och slukar dem som en hungrig varg.


-"Förra sommaren jagades råttor som aldrig förr. En dag placerade
jag sex stycken mumsiga råttor, under min husses volvo. Men husse
blev skitarg på mig, jag fattar ännu inte varför". Berättar Pelle Lindqvist.


-"Jag har även  försökt få Rogge och Bettan intresserade av
råtta till söndagsmiddag - men förgäves". Säger Pelle, lite
lätt konfunderad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0