Sista rälsbussen

--------Urklipp ur Piteå Tidningen den 29 maj 1972---------

"Signar Westbrand vinkar av den sista rälsbussen till Älvsbyn. Denna
historiska händelse inträffade på lördagseftermiddagen, 14:26 om man
får tro stationsklockan."

"Klockan 14:26 på lördagseftermiddagen avslutades en SJ-epok i
Piteå. Då avgick nämligen den absolut sista personförande räls-
bussen till Älvsbyn. Hädanefter blir det bara landsvägsbussar som
kommer att trafikera sträckan. Att SJ inte anser att persontrafiken
på den aktuella järnvägssträckan har någon framtid kan man förstå.
Ibland har man bara skjutsat 2-3 passagerare i en stor rälsbuss."

Rälsbussen ja, den har t.o.m. jag provat på. Det var när vi skulle hälsa
på mina kusiner i Vidsel, innan min far fått körkort, som vi åkte med.
På stationen i Älvsbyn stod min fasters man, med sin vinröda PV,
och inväntade familjen Lindqvist, för vidare transport mot "Robotbyn."
Detta utspelade sig i början av 1960-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0