Till minnet av John Lindqvist 1923 - 2005

Idag för fyra år sedan, den 4 juni 2005, avled min far i en ålder av 82 år. Sörjd och mycket saknad. Så sent som häromkvällen, när jag skulle gå till sängs, och just hade lagt mig, hör jag min pappas välbekanta röst när han hur klart och tydligt som helst säger mitt namn - ROGER! Jag hajade till, han kändes så nära, precis som i det levande livet. Hans betoning när han sa mitt namn, ja, allt var precis som det en gång brukade. Men pappa finns inte bland oss längre. Hans sista år kom att bli en kamp mot den fruktade Alzheimer. En kamp som vi redan visste att han så småningom skulle förlora. Så kom den där ödesdigra lördagskvällen, den som skulle bli den allra sista. Under hans sista timmar i livet, var han omgiven av sina nära och kära. Ja, det verkade nästan som om han själv väldigt noggrant regisserat det hela. Maj-Gerd, Mathias, Gerd, Roger, Elisabeth, Andreas, Robert och Daniel, alla var vi där de sista timmarna och minuterna, för att ta farväl av en älskad make, pappa, morfar, farfar och svärfar. När klockan visade 20:30, började dödskampen på allvar. 20:45, var allt över. Idag är det alltså fyra år sedan han gick bort. Men i våra minnen lever han fortfarande.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


John Elof Lindqvist - f. 19/2  1923 -- d. 4/6 2005
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Begravningsgudstjänsten i Skogskapellet i Hortlax. Den 29/6  2005.
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Minnesstunden efter pappas begravning, skedde i kretsen av de
närmaste. Fr.v. Gerd, Roger, Andreas, Robert. Th. i bild Mathias.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Med ryggen mot kameran, våran mor Maj-Gerd. Längst th. i bild
Daniel och Elisabeth.
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Fr.v. Maj-Gerd, Gerd, Roger och till höger skymtar Andreas.
---------------------------------------------------------------------------------------------------


Roger, Mathias, Daniel, Elisabeth och Maj-Gerd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Fr.v. Gerd, Roger och Andreas.
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Pappas grav på kyrkogården i Hortlax.

-----------
Foto: JESSICA JOHANSSON----------------------------------------------------


Härovan, vid sitt husvagn i Ladrike. Det är så här jag minns min far.
Alltid på språng - som här, med kaffepannan i högsta hugg.
Foto: Stig-Arne Sandström.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0