Trummor

Det började med en enkel marschvirveltrumma. Året var 1968, och jag skulle få mina första trumlektioner. Läraren hette Curt Nilsson, han var egentligen trumpetare, men hade även hand om förstagångseleverna i slagverk. Jag minns vilken lycka jag kände, när jag fick mina allra första trumstockar. Marschtrumman fick vi till låns under den första terminen, men vad jag mest av allt längtade efter var naturligtvis att få sitta bakom ett riktigt stort trumset. Det kom så småningom. I våran skola i Hortlax fanns ett musikrum. Och därinne i en vrå stod ett i mina ögon jättehäftigt trumset av märket Gretsch. Så en dag kom äntligen tillfället, när jag fick börja spela på det riktiga trummorna. Sen har det blivit många trummor av olika märken genom åren. Sex par trummor har avverkats, från 1972 t.o.m. slutet 1999. Härnere på bilderna följer en liten sammanställd kavalkad.

1971 åkte jag tillsammans med Hortlax högstadiekör, på turné till
Härnösand. I orkestern ingick förutom jag på trummor även gitarristerna
Arne och Robert Lundmark, på bas Erling Lundkvist. Trumsetet jag spelade
på, var kommunala musikskolans, och hette "Star."

Christinasalen i mars 1969. Curt Nilsson dirigerar den orkester som jag
ingick i. Med marschvirveltrumman på min mage, syns jag som 5:e från
vänster.

1972 fick jag så äntligen mina första egna trummor. Inköpta på
Ramus i Piteå för 1.800 kronor. Märke: okänt. Det var dessa jag hade
när jag började i mitt första band. Hade dem ca ett år, då det var dags
för byte.

1973 köptes dessa Ludwig trummor. Materialet - det genomskinliga som
väckte mycket uppseende - kallades för vistalite. Här på turné i Öst-
Tyskland sommaren 1974. Trummorna användes också i dansbandet
Rolf Åhmans.

Längst upp: ett par lånade Sonor trummor 1987. I mitten: mina
Ludwig trummor av årsmodell 1972. Längst ner: Trummor av märket
Tama, foto från en spelning på Forum i Älvsbyn 1980.

Tama trummorna användes också i Kjell-Bertils orkester. På bilden
syns saxofonisten och gitarristen Conny Danielsson samt jag t.h.
På Furulogen i Kalix sommaren 1984.

Digitala trummor s.k. "Ddrums" använde jag under min tid i OPUS
orkester från Piteå. De digitala gillade jag aldrig. Jag tyckte bäst om
att spela på akustiska. T.h. vid sin keyboard syns Sture Kuusisalo.
Foto från 1997.

Kommentarer
Postat av: Bernt Lundström

Hej Roger, Du står på 5 plats med marschtrumma på magen och jag står på 2 plats. Vad vi mera har gemensamt var att jag spelade också med högstadiekören. Carolin Stenvalls far Per är min tremenning. Lennart Lundström som får en spruta i en av artiklarna var min bror. Crister Hammarsten är släkt med min far.mm. Men framför allt är det helt fantastisk att du har samlat på dej så mycket och gör det tillgängligt för oss som inte har förmånen att bo kvar i PITEÅ.(fd.Bergsviksbo och trumis naturligtvis) Spelar inte med orkester längre slutade när barnen kom. Nu är det bara husbehovs och marschtrumma vid avslutningar. Tack för en fantastisk blogg. Bernt

Svar: Tack Bernt för din kommentar! Visst minns jag dig, när du och Ulf Olsson spelade på de där Gretsch trummorna i skolans musiksal. Det var ju på dem jag fick mina första lektioner av Curt Nilsson. Lennart din bror kommer jag ihåg, och Christer var ju min chef i många år, en fin och ödmjuk kille. Jo, jag har sparat och samlat i många år. Och när det blev tillgängligt att lägga ut på blogg så gjorde jag den omedelbart. Kul att du hörde av dig!
Roger Lindqvist

2012-12-30 @ 21:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0