23 mars 1979 - 30 år sedan Muck

Ett tydligt tecken på att man blivit äldre är att man berättar gamla lumparhistorier, och minns sig tillbaks till en tid som inte längre finns. Idag för exakt 30 år sedan muckade jag från 5:e kompaniet på I19 i Boden. Ryckte in den 7 augusti 1978, som radiolänkman på 3:e kompaniet på S3 i Boden. Efter grundutbildningen på ca 60 dagar, stod det klart att min rygg inte längre orkade med alla dessa övningar och marscher med full stridsutrustning. Jag blev därför förflyttad till det s.k. " malajkompaniet" ute på I19/P5. Där jobbade jag dagarna i ända på Budcentralen som fanns inrymt i Kanslihuset. Arbetsuppgifterna bestod i bl. a. postsortering, utdelning av paket runt på regementsområdet. Jag trivdes som fisken i vattnet, och vad bättre var, min bästa kompis Ingemar fanns på samma logement. Eftersom vi spelade trummor båda två, så blev det ganska mycket musikprat på luckan. På markan serverades de godaste "myrstackar" jag nånsin ätit. Ja, det blev så mycket av det goda att jag gick upp några kilo.

Ett glatt och förväntansfullt gäng på Muckardagen den 23 mars -79.

Fr.v. Lindqvist, Danielsson och Mellqvist. Syns det att vi ville ta
hela världen i famn?

Karikatyr över den fruktade Bataljonschefen Tillman. Även kallad
"Tiltman."

Eftersom jag hade spelningar varje helg, var jag tvungen att då och då
få permis. Underskrift av major Artur Åkerstedt. Som enligt rykten
var en stor beundrare av Spaniens Diktator Franco. Han var närvarande
på hans begravning 1975. (
Jag ryser)

Roger Lindqvist och Ingemar Danielsson.

En hälsning från min syster och hennes man och barn. Fanns på
vindrutan när jag och Ingemar skulle hem.

Ryggen pajade efter 60 dagars hård träning.

Uppställning! Givakt - Manöver!

Livet på luckan. Eller kanske: "Livat på luckan."

Tjänstgjorde på Kanslihusets Budcentral.

Vpl. Hedberg från Luleå.

Eino Liukku från Gällivare, allmänt kallad för "Jokke." Jobbade
med mig på Budcentralen.

Stockholmaren Michael Mellqvist. Han och jag snackade musik
dagarna i ända. Då helst om jazz.

På permis hemma i Hortlax strax före muck.

Hemma i Hortlax, längtar efter muck.

I väntans tider.

Vpl. Lindqvist.

Avslutar med en välkänd ramsa, som de allra flesta som gjort lumpen i Boden säkert har hört.
"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler, den platsen heter Boden dit vill jag aldrig mer."
(Förf. okänd)

Kommentarer
Postat av: Eino "Jokke"

Hej! Va kul att se en bild på mig själv, trevligt att se sig med för den delen.

2009-05-23 @ 23:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0