Familjen Lindqvist - en släkthistoria

Min farmor och farfar, Amandus och Hanna, gifte sig år 1911. De första sex barnen föddes i byn Hemmingsmark. De resterande fyra i Hortlax. Familjen kom alltså att omfatta far och mor, samt sju pojkar och tre flickor. Mina farföräldrars hus fanns alldeles invid Hortlaxvägen. Där kom man att bo i nära 46 år, tills min farfar avled 1965. Min farmor bodde kvar ytterligare tre år, tills hon flyttade till Hortlaxgårdens äldreboende. Hon avled i januari 1970. Nästan alla av farmor och farfars barn - förutom två - kom att bo i deras absoluta närhet. Eftersom min farmor var en otroligt sällskapskär och social kvinna, var det rena rama himmelriket för henne, att ha sin stora släkt alldeles in på knutarna. Den stora lyckan på ålderns höst, var när min mormor och morfar flyttade in i deras vindsvåning, 1962. Då hade min farmor dels sin stora barnaskara med tillhörande barnbarn, dels också mina morföräldrar alldeles tätt inpå. 1964 dog min mormor, strax därpå min farfar. Men jag minns de här åren, med mycket fart och fläkt. Många kusiner, fastrar och farbröder, passerade förbi, ibland på stora julkalas då glädjen stod högt i tak. Men det är länge sedan nu. Idag finns endast två av pappas syskon kvar, Artur och Åke. Farmor och farfars hus är sedan länge borta. På den gamla tomten finns idag ett annat hus, med en helt annan historia. Ibland när vi går på promenad, går vi förbi det här huset. Och för min inre syn kan jag nästan se den stora familjen Lindqvist som den en gång såg ut, för länge länge sen.

Familjen Amandus Lindqvist. Två av barnen Ingvar och Erik finns inte
med på fotot.

Farmor Hanna med två av döttrarna, Emmy t.v. och Elsa t.h.

Farfar och farmors hus invid Hortlaxvägen. T.h. den kiosk som farfar hade.

Ännu ett familjefoto. Hela familjen samlad vid huset i Hortlax.

Syskonen Erik och Emmy Lindqvist på Eriks motorcykel.

Farfar och farmor på ålderns höst. Trol. året 1961.

Kusinerna på farfars 75 årsdag den 9 februari 1956. Rigmor, Anita,
Gun-Britt, Karin, Gerd och Bo.

Jag och farbror Åke på Bryggargatan i Piteå 1963. Åke brukade sjunga
som Louis Armstrong, fast på hemmagjord engelska, förstås.

Uppklädda inför fotografen trol. 1940/41.

FAMILJEN LINDQVIST - HORTLAX
Amandus (1886-1965)
Hanna (1888-1970)
Ingvar (1911-1976)
Erik (1912-1986)
Emmy g. Risberg (1914-1998)
Elsa g. Lundmark (1916-2000)
Gunnar (1918-1991)
Sven (1919-2004)
Artur (1921-
John (1923-2005)
Sigrid g. Karlsson (1923-1991)
Åke (1924-


På bild: Pappas bror Artur som detta år fyller 88 år. Här omgiven av
fr.v. hustrun Ragnhild och t.h. dottern Gun-Britt.

Fr.v. Åke och brorsan John. Detta kom att bli den sista bilden på de två
bröderna tillsammans. Min far avled en tid efter detta möte.

Kommentarer
Postat av: Ewa Forsberg

Hej Roger

Jag är en släkt med dej och din familj

min pappa hette Bertil Eriksson Morbror Amandus&

Faster Hanna kommer jag ihåg vi brukade cykla till

Blåsmark varje sommar fick alltid fika hos din

farmor/mvh Ewa

2010-12-07 @ 10:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0