"Farsans moped"

En man vid namn Per-Ola Åberg i Sörfors utanför Umeå, har en samling gamla moppar. På en av bilderna på hemsidan finns en exakt kopia av min pappas Monark från 1960. Att titta på den, väcker många ljuvliga minnen till liv. Den användes vinter som sommar, när farsan åkte från Hortlax, till sitt jobb på Boardfabriken i Piteå. 1963 tog han körkort, och Monarkmopeden såldes. Men jag kan ännu minnas lyckan av att åka på tur med farsan, någon härligt skön och ljummen sommarkväll. Ibland stod jag på infarten och väntade att han skulle komma hem. Så svängde han in, ställde ner sin medhavda väska på grusgången, och bad mig sitta upp. Sen åkte vi en tur han och jag, medan mamma gjorde färdig maten därinne i köket. Färden gick till ESSO macken i Hortlax, där pappa tankade moppen för nästkommande dag. Därefter fortsatte åkandet på nån mindre skogsväg, innan det var dags att åka hem och äta.

Monarkmoppe från 1960. Precis en sån som farsan en gång hade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0