Ljuset - ett inre helande

Hela vinterhalvåret pågår hos mig, en ständig längtan efter den sommar som alltid kommer efter en lång och tröttsam vinter. Det föranledde mig för nåt år sedan, att författa denna dikt, som  också har en slags andlig dimension i sig.

LJUSET

Mörkret tilltalar mig inte
jag har aldrig sökt det frivilligt,
många vill mena, att det mörka
ibland fungerar som ett slags skydd,
inte jag

Det mörka lockar rädslan ur kroppen
medan det ljusa, står för det goda,
hoppet är målat i ljusa färger,
låt det så förbli
Sök inte det mörka
leta istället all din tid efter ljuset

Förbanna det aldrig
låt det få sprida sig till varje del
av din kropp
Målet måste alltid vara
att finnas i det ljusa
Är du modfälld, finns då i ljuset
ljuset står alltid på segrarens sida

ROGER LINDQVIST


"Det mörka lockar rädslan ur kroppen, medan det ljusa
står för det goda."
Foto: Roger Lindqvist

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0