Vid Thor Modéens grav

Han var den bullrige grosshandlaren i många svenska långfilmer under 1930-40 talet. Han var, och är, en av Sveriges genom tidernas största komiska begåvningar (ursäkta Robert och Björn Gustafsson) men så är faktiskt fallet. Redan som liten grabb "upptäckte" jag denne något rundhylte man, en gång född i staden Kungsör, och som faktiskt började sin karriär som dansare. Thor Odert Folke Modéen föddes 1898 och dog 1950 endast 52 år gammal. Han var gift med Margaretha Schönström (1899-1982) storasyster till sångerskan Ulla Billquist, och hade med henne barnen Lars f. 1932 och Margret f. 1936. En dag för några år sedan gjorde jag ett besök i Stockholm, och ett av mina "måsten," var givetvis att avlägga ett besök på Thor Modéens grav på Adolf Fredriks kyrkogård. Där låg han, tyst slumrande i den svarta mullen, och sov sin evighetssömn. Men jag tyckte mig bestämt höra hans välbekanta röst i vinden: -"Det är härliga tider, det är strålande tider.!"
Jovisst, var det "Tosse" Modéen, som satt på en molntapp där ovanför och sa de välkända orden, som en slags hälsning till mig och min röda kamera.

En hyllning till ett komiskt geni. På besök vid Thor Modéens grav
på Adolf Fredriks kyrkogård i Stockholm.
Foto: Roger Lindqvist

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0