En bra start på en ny dag

Tidig morgonpromenad vi två, jag och Bettan. I ett alldeles underbart och härligt vårväder (sommarväder). Sedan hem, ta en dusch, därefter en god frukost ute på bron. En kopp kaffe med kaka (2 st.) - har alltid varit nåt av ett "kakmonster" - Därefter en stunds läsning av Piteå Tidniningen. Ro, avkoppling och en stillhet som jag verkligen faktiskt behöver, trots att jag "bara" är hemma. Krafterna är inte längre detsamma som när jag var i arbete för några år sedan. Långt därifrån. Men det är ju också själva förklaringen till varför jag inte längre jobbar.

Nästan ingen tv igår. Tittade på 3:ans "Sjukhuset" stängde sen av. Istället inriktades all min kraft och energi på att nedteckna och färdigställa en historia om min farfars kusin, kronojägaren Ludvig Englund och hans liv och leverne. Han hette Lindqvist vid sin födsel, 1873 i Hemmingsmark. Men tog sedan värvning som indelt soldat, under namnet Svärd. Och bosatt i Svensbyn. Ludvig bytte sedan efternamn till Englund, och blev efter soldattiden kronojägare, med adress bl.a i Fagerheden. Det och om mycket annat, handlar denna historia om. Har även intervjuat hans ena dotter Greta, som vid 88 års ålder var hur klar i tanken som helst, när hon berättade minnen om sin far. Kanske- kanske inte, så kommer det någon gång in på "Ditt oDatt" i PT?

Ute på tidig morgonpromenad, på bl.a. "mammas gata."

Färdigställde igår historien om min farfars kusin, soldaten och
kronojägaren Ludvig Lindqvist-Englund (1873-1957).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0