Gösta från Hortlax - jazzmusiker av rang

Min fars kusin Gösta Eriksson föddes i Hortlax 1931. Redan i tidiga år visade Gösta prov på en enastående musikalitet. Vid 21 års ålder, flyttade Gösta till Stockholm för att påbörja studier vid Kungliga Musikaliska Akademin. Huvudinstrumentet var piano, men Gösta lirade dragspel och kontrabas med lika stor finess. Så småningom engagerades den f.d. Hortlaxgrabben i Seymour Österwalls orkester. Där mötte han en annan norrlänning, nyligen bortgångne tenorsaxofonisten Allan Lundström. Med Seymours turnerade Gösta Eriksson landet runt. Bl.a. spelade Gösta vid några tillfällen på hemmaplan, på festplatsen Öholma vackert belägen ute i Piteåälven. Gröna Lund var ett annat av många ställen som det populära Seymour Österwalls spelade på. Gösta blev kvar i bandet fram till att det upplöstes 1960. Kapellmästare Österwall blev då chef för Folkparkernas Centralorganisation.

Gösta Eriksson knöts senare till Arne Bills orkester. För att också under en period ingå i det band som turnerade tillsammans med den danskfödde sångaren Chris Dane. Mellan de olika engagemangen, var Gösta Eriksson även en tid sin egen med spelningar på restauranger, huvudsakligen då i Stockholmstrakten. 1965 blev Gösta Eriksson troende. Hans andliga hemvist blev inom Pingströrelsen, inom ramen för LP-stiftelsen. För några år sedan drabbades Eriksson av en stroke, som fick till följd att han idag endast kan spela med ena handen. Men säger Gösta:"Det går lika bra med höger hand, bara man får ha en bra gitarrist vid sin sida." Göstas bror Ivar var också musiker, med kontrabasen som instrument. Ivar spelade i olika lokala konstellationer, bl.a i den trio som sommaren 1962 var parkorkester på det s.k. "Parkkvällarna" i stadsparken - badhusparken - i Piteå.

Gösta Erikssons föräldrahem låg i Svedjan i Hortlax. Här på bild syns
"minstingen" Gösta flankerad av sin mor och far; Svea och Ernst Eriksson.
Syskonen i bakre raden: fr.v Uno, Estrid och Rut. T.h. längst fram Ivar.

Gösta Eriksson var kusin med min far. Göstas pappa Ernst var bror till
min farmor Hanna. På bilden syns den endast 16-årige spelmannen
Gösta, sommaren 1947. Dragspel, piano och kontrabas trakterades
med bravur av den blivande proffsmusikern från Hortlax.

I slutet av 50-talet engagerades Gösta Eriksson till välkända Seymour
Österwalls orkester. Här på fotot från 1934 (Gösta var inte med) spelar
man på Astoria. 3:a från vänster kapellmästaren Österwall. Brodern
Artur spelade kontrabas, längst bak t.v.

Bandledaren Österwall, ledde en av Sveriges populäraste orkestrar åren
1931-1960. På bilden härovan Seymour Österwall (1908-1981) med
hustrun Vanja Holm. Österwall blev 1960 chef för Folkparkernas central-
organisation.

Sångaren Chris Dane (1920-1993) var en uppskattad sångare i radio, på
stenkaka och ute på folkparkscen under 40-50 talet. Gösta Eriksson
spelade piano och dragspel i hans orkester. Härovan en bild ur den
socialdemokratiska veckotidningen "Frihet" från 1953. Bildtexten lyder:
"Häromdan sjöng Chris Dane in "Many Times" på Columbia. Miff Görling
gjorde det snitsiga orkesterarrangemanget - det tog fem timmar - och
dirigerade inspelningsorkestern och Chris."

Bildtexten lyder: "Här ser ni Chris Dane (som sjöng i Amerika för ett par
år sen, var ett tag hos Thore Ehrling och i somras lyckades bra i folk-
parkerna) och inspelningschefen Gunnar Green (tidigare musiker)
Det dom har om halsen är inspelningsband. "Bandet" förenklar och
förbilligar inspelningarna och gör det möjligt att lägga ner mer pengar
på det rent musikaliska."

Annons ur Norra-Västerbotten den 3 november 1958. Chris Dane sjöng
på denna konsert med Monica Zetterlund. Chris Dane sjöng även
i bl.a orkestrarna Svend Assmussens, Ernie Englunds, Simon Brehms och
i Radiobandet under ledning av Harry Arnold.

Gösta Erikssons äldre bror Ivar var även han musiker. Här på ett urklipp
ur Piteå Tidningen den 30 juni 1962. Ivar Eriksson dog plötsligt 1972
endast 49 år gammal.

Kommentarer
Postat av: Mats Åström

Hej Roger! Vi höll ju på att bli arbetskompisar du och jag men det blev Harry N som började jobba hos oss efter en omorganisation.

Jag har följt din blogg med stort intresse ett bra tag nu och i dag såg jag min Pappa på bild (Henry Åström)när han var kapellmästare på parkvällarna och det var kul att se, han avslutade sina dagar 2001.

Jag är imponerad av all info du kommer med, men janne på PT kanske bidrar på nått sätt.

Jätte fin blogg hoppas du fortsätter.

2009-05-06 @ 17:26:12
Postat av: Roger Lindqvist

Hej Mats! Kul att du tittar in på min blogg. Alltid lika kul när människor uttrycker sin uppskattning. Allt material som finns på min blogg, är material som jag samlat på mig under årens lopp. Jan Lundquist på PT bidrar icke med nåt på min blogg. Allt är som sagt mitt privata. Text och foto är mitt, såvida inget annat står angivet. MVH Roger.

2009-05-06 @ 19:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0