Sjukbesök/Dansbandskamp

Så var det söndag igen. Elisabeth ligger fortfarande kvar på vårdavdelningen. Idag har hon blivit befriad från ytterligare attiraljer. B.l.a. några slangar som hon fick redan första kvällen på IVA. Antibiotikan är också puts väck, skönt att se, och det är med stor tacksamhet från oss båda när allt går i rätt riktning. En runda med rullstolen har vi också hunnit med, Elisabeth som passagerare och undertecknad som chaufför. Skönt för henne att komma bort från avdelningen ett tag. Hon längtar hem, också detta är ett friskhetstecken om något. Skönt när allt börjar att normalisera sig.

Dansbandskampen i SVT har jag försökt följa. För andra helgen i rad, medverkade igår dansbandet Titanix. Ett av mina favoriter faktiskt. En bra sångerska, duktiga och genomkompetenta musiker, gör att svenska folket gjorde rätt när man röstade dem vidare. Katastrofen igår var utan tvekan Spootlajts. Iförda röda träningsoveraller, slaktade man utan pardon b.l.a. Nanne Grönvalls låt. Gud bevare oss från sådana band i fortsättningen. Spootlajts är i alla fall i mina ögon inget dansband, utan ett showband, och det är skillnad. Torgny Melins fortsätter att plocka röster, med all rätt. Inte för att de är nåt genommusikaliskt band, men "Melinsgubbarna" äger den där sköna inställningen, som bara gör att man måste liksom tycka om dem. Carina Jarneek var för mig en ren besvikelse. Hon är en i allra högsta grad en fin sångerska, men låten som bandet framförde gav mig ingenting. Som kuriosa kan jag säga, att deras basist, Sam Bengtsson, medverkade förra året också i dansbandskampen, men då som medlem i Good Timers. Sam Bengtsson är för övrigt en av Sveriges bästa basister.

Nanne Grönvall fanns med igår. En skön tjej med båda fötterna på jorden. Jag gillar Nanne, hon verkar vara en sån där "vanlig" person, utan några som helst divalater, trots sitt kändisskap. Mannerz ett ungt gäng från Stockholm, tror jag, kammade hem alldeles för lite röster för att gå vidare. Men man visade ändå att man är ett band med lysande framtidsutsikter. Spännande blir att lyssna till Blender, när man om nån helg äntrar scenen i Strängnäs. Deras trummis, Lasse Lundberg, är f.d. Pitebo (från Öjebyn) och har även en gång spelat trummor i Boogart från Malå. En annan skön lirare är "professorn" i juryn, Thomas Deutgen. Han tillhör den klassiske dansbandsdiggaren, och mycket av det han säger håller jag också med om. Även om han ibland liksom spårar ut. Hoppas bara att det band som så småningom går hem med segerpokalen, är värdiga vinnare. Larz-Kristerz, segrarna från fjolåret, var lite tveksamma tycker jag. Hade hellre sett Scotts som slutliga vinnare. Scotts stod nämligen för en fräschet och musikalisk skärpa, som så väl behövs inom dansbandsbranchen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0