Cigarett reklam från 1946


Ja, det fanns en tid när det ansågs både tufft och manligt
att hänga en cigarett i mungipan. Kolla bara in på en av mina
största hjältar - Humphrey Bogart - men resultatet av hans
rökande (han rökte Chesterfield-ciggisar) var minsann inte
lika störtcoolt. Han dog i strupcancer den 14 januari 1957.
Så en sak har jag lärt mig - att barndomshjältar kan också dö.
Även om jag aldrig rökt (jo, jag har faktiskt provat) fick jag
ändå uppleva den stora fasan av att blicka in i kirurgens all-
varliga ögon, när han berättade att jag hade lungcancer.
Tack och lov så klarade jag mig undan med blotta förskräck-
elsen. Men jag blev på köpet väldigt omruskad. Det är absolut
inget tufft att ha en stor okänd tingest på sin ena lunga. I
synnerhet inte när man delges det dystra beskedet att hela
lungan måste bort - så fort som möjligt. Av min högra lunga
plockade man istället bort en stor "tårtbit". Men orden: cancer,
elakartad, bronkoskopi, operation, morfin, hallucinationer,
ketogansprutor, död - är något som jag alltid skall minnas.


Kommentarer
Postat av: fröken R.

Eller James Dean för den delen =)

2009-10-10 @ 17:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0