Hemma hos Gunvor

Gunvor heter vår granne. Ibland så hälsar vi på, dricker lite kaffe och samtalar en stund. Imorse så ringde hon: -"Kan ni komma och dricka kaffe klockan ett?" Jovisst kunde vi det. Så då satt vi där tillsammans, pratade, drack kaffe och åt en liten kaka och en bulle. Gunvor bor i sitt föräldrahem, hennes mor och far är sedan länge borta, hennes syskon likaså. Det blir väl lite ensamt mellan varven, kan jag tänka. Hon brukar också hälsa på, men p.g.a. lite ont i leder o.s.v. så har besöken blivit allt färre. Gunvor har kvar sitt minne, så jag brukar ta tillfället i akt och fråga henne om flydda tider. I dagens PT publicerades den andra delen av min historia om kronojägaren Ludvig Englund. I Ludvigs syskonskara fanns systern Hilma Augusta som dog vid endast 28 års ålder. Hon hade precis blivit mamma för första gången, dottern Naima föddes 1918, hon hade varit gift i fyra år, när döden så obarmhärtigt slog till, 1920. Hon dog i vårt gamla hus - mitt föräldrahem - när jag frågade Gunvor visste hon precis vad det handlade om. -"Mina föräldrar, Viktor och Jenny, satt vid Hilmas dödsbädd!" Plötsligt får historien ett ytterligare djup (om ni förstår hur jag menar). -"Men vad hände med dottern Naima då?" frågade jag.-" Ja, hon är 91 år fyllda och kör fortfarande sin bil till sommarstugan". Hilmas och Hjalmars enda dotter lever alltså fortfarande. Tack Gunvor för ditt fina minne.


Elisabeth och Gunvor.


Gunvor bor i sitt föräldrahem. Hennes mor och far - Jenny
och Viktor - gifte sig 1914. Tre barn föddes: Folke, Kerstin
och Gunvor.


Elisabeth och Gunvor i hennes vardagsrum.


Så upptäckte jag spegeln och blev väldigt nyfiken. En
likadan fick jag ärva av min farbror efter hans död.-" Inköpt
nån gång på 50-talet av mina föräldrar". Enligt Gunvor.


I viss mån har väl tiden stått stilla. Kommer ihåg allt detta
sedan jag var barn.


Hennes far dog 1976, hennes mor 1984. Gunvor har ett
förflutet som finsömmerska.


Gunvor på ett ungdomsporträtt.


Kinesiskt porslin.


Ytterligare lite porslin.


I denna gamla stuga, på Gunvors tomt, bodde min mormor
och morfar i slutet av 1950-talet.

Bilder: Roger Lindqvist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0