Orkesterforum 1982

Nån gång då och då anordnades orkesterforum där banden fick tillfälle att visa upp sitt kunnande inför olika dansarrangörer. I september 1982 var vi i Kjell-Bertils med i ett sådant arrangemang. 18 orkestrar deltog, inför kritiska arrangörsögon. Platsen var Christinasalens restaurang i Piteå. Norrländska Socialdemokraten (NSD) var på plats, och några dagar senare publicerades en artikel om tilldragelsen. I repotaget intervjuades bl.a. våran saxofonist Allan Lundström, som berättade om sin syn på dansmusik. -"En som varit med några år i branschen är Allan Lundström, saxofonist i Kjell-Bertils från Piteå. Under 50-talet lirade Allan be-bop i Luleå med K-G Morins. Det var avancerad jazz. Förebilden hette Charlie Parker. Idag spelar Allan saxsolo i -Är det nån som förstår mig ikväll-. -Jag förstår att många tycker att steget är långt, erkänner Allan. Men jag känner för att spela dansmusik. Idag ser jag inte mig själv som en musikskapare. Jag är en del av publiken. Kort sagt, man måste hitta en gemensam nämnare mellan publik och musik. På 50-talet var det annat. Då spelade vi det vi tyckte om. Ingen brydde sig om publiken. Enda eftergiften var en tango före paus och en efter, säger Allan".

Tilläggas kan också, att Allan bytte så småningom ut hemstaden Luleå, mot storstaden Stockholm. Allan tillhörde gräddan av svenska jazzmusiker. Han var bl.a. medlem i Lulle Ellbojs orkester, och medverkade vid bandets uppskattade engagemang på Tivoli i Köpenhamn. Vidare så spelade Allan med Lasse Gullin, Putte Wickman, Ove Lind, Alice Babs mfl. Allan utbildade sig till musiklärare vid Framnäs folkhögskola, och kom att verka fram till pensioneringen 1993. Åren 1967-1970 spelade Allan även med Yngve Forssélls från Skellefteå. Allan var medlem i Kjell-Bertils 1977-1983.



"-Det viktiga är att få publiken att trivas, säger Allan Lundström.
Inte se sig själv som musikskapare. I bakgrunden syns
trumslagaren Roger Lindqvist".
Foto: Michael Johansson. NSD den 2 oktober 1982.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0