Selholmen - Älvsbyn

Selholmen, beläget i Älvsbyn, var under många år en nöjesmetropol, där kända och okända artister och orkestrar uppträdde. Det var 1926 som Älvsbyns motorsällskap bildades, och bredvid sin motorverksamhet, anordnade man även danstillställningar på Selholmen. Motorsällskapet byggde en bro över bäcken till holmen, samt även en loge att dansa i. Hasse Tellemar, känd från radioprogrammet "Ring så spelar vi", berättade vid ett tillfälle att han under 50-talet, besökt Selholmen när han var medlem i Thore Ehrlings orkester från Stockholm. Tellemar spelade kontrabas och dragspel i orkestern, och hade enligt uppgift besökt de allra flesta nöjesplatser i Sverige, även som sagt "Norrbottens pärla" Älvsbyn/Selholmen.


Sommaren 1965 bjöd Älvsbyn och Selholmen på dessa attraktioner.


Sommaren 1976 skulle vi i Rolf Åhmans fotograferas för lite
reklambilder. Detta foto togs på den gamla Selholmsbron i Älvsbyn.
Och som ni ser så hade vi våra nyinköpta vita overaller med till-
hörande platåskor. Dressen inköptes på Lindfors i Luleå. Och jag
vet att många höjde på ögonbrynen när vi kom "intraskande" på
scenen. Platåskorna och jag, blev aldrig riktigt sams med varandra.
Så fort jag satte mig bakom trummorna - så slängde jag av dom.
Spelade istället i strumplästen, som var betydligt humanare för mina
stackars fötter. Tänk er att sitta i fyra timmar till allmänt beskådande,
på ett högt trumpodium, och ha en massa varma spotlights i ansiktet,
och på köpet ha dessa hemska tortyrredskap på fötterna. Så som ni
hör så var platådojjorna inget för mig. Som en liten parentes kan jag
nämna att den vita overallen ligger numer i en kartong på vinden.
Sparad till eftervärlden.
Foto. Per Pettersson -76.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0