Vad är lycka?

Häromdagen när vi satt vid köksbordet, jag, Daniel och min svåger Roger Sandberg, kom vi att prata om ordet lycka. Vad betyder det rent konkret för oss som individer? Kan det vara pengar som gör oss euforiska och tillfredställda? Pengar ja, alla önskar sig väl en ekonomiskt tryggad framtid, där pengar utgör en slags frihet. Men säg mig, är det den enda och sanna lyckan? Plötsligt där jag satt, kom jag att tänka på en film som jag såg en gång i min ungdom - har förresten sett den några gånger - filmen hette i original "Citizen Kane" (på svenska "En sensation") den kom 1941, och har sedan dess gjort flera segertåg runt världen. Filmens huvudperson, Charles Foster Kane, som spelas av Orson Welles, är en förmögen tidningsman. Har allt han kan önska sig vad gäller pengar. Men när han så småningom blir allvarligt sjuk och till sist dör, blir hans sista ord: "Rosebud". Orden förbryllar hans omgivning. Det visar sig att Rosebud, är namnet på den kälke som han en gång hade som barn, under en tid när han fortfarande kunde kalla sig - Lycklig.


Världens bästa film har den
kallats - "Citizen Kane" - eller
"En sensation" som den hette på
svenska.

Kommentarer
Postat av: Lars-Gunnar Åström

Lycka är väl att na varandra? Tänk så tomt när ena partnern dör. Men, visst pengar för en dräglig ekonomisk tillvara är ju rätt centralt det också. Att ha mat för dagen, att ha råd med kläder och allt annat är ju vitalt.



Lars-Gunnar

2010-06-22 @ 19:07:57
Postat av: Roger

För många är ordet lycka detsamma som pengar. Men lycka kan vara så mycket mer. Att ha ett bra och fungerande förhållande med de nära och kära - det om något är väl lycka i ordets rätta bemärkelse.

/Roger.

2010-06-22 @ 23:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0