BB-bilder från förr

Om det nu var någon som inte visste, så har även jag en gång för väldigt väldigt länge sedan varit liten. Jag kom till världen en tidig torsdagsmorgon den 26 september 1957 på BB-avdelningen på Piteå lasarett. Historien om vad som hände på ditvägen kan vara värd att berätta. Dåtidens syn på barnafödande och pappans medverkan vid själva förlossning skiljer sig radikalt mot den vi har idag.Så när det så blev dags för min mor att åka så beställdes en Taxi. Min far skulle jobba samma kväll så han åkte med en bit på vägen. När så Taxin stannade vid pappas jobb, hoppade han helt sonika ut - tittade på min mor och utbrast -"Ja, lycka till då Maj-Gerd!". När så taxichauffören åker därifrån säger han till min mor (på pitemål): -Ja, om i ha hatt nanting hart, så skulli ha schlått´n i skåll´n!" Översättning: -"Om jag har haft någonting hårt, så skulle jag ha slagit honom i skallen!". (Sagt på skämt givetvis). Så var alltså den tidens "pappa-medverkan".


Häromdagen kom Uffe förbi. Hans fru Vanja är född två dagar efter mig. Sålunda låg min mor Maj-Gerd och Vanjas mor Ellen på BB vid samma tidpunkt. Ja, jag tror t.o.m. att de två damerna låg i samma sal, med sängarna bredvid varandra. På den här tiden kunde det nyfödda barnet även bli döpt under lasarettsvistelsen. (Den möjligheten finns kanhända än idag) Jag döptes i alla fall den 1 oktober av Pastor P-G Lindström på BB-avdelningen - vilket jag vet även hände med Vanja. Jag har nämligen sett bilderna som Uffe visade. Så världen kan vara otroligt liten ibland. Nu har 52 år passerat och numera ser verkligheten helt annorlunda ut. Borta är förlossningsavdelningen på Piteå lasarett. Nu är det Sunderbyn som gäller. Kanske bra - kanske inte? Härnere visar jag i alla fall tre bilder som det en gång såg ut, närmare bestämt sept./okt. 1957.



Dopet den 1 oktober 1957. Pastor P-G Lindström med Roger - t.h.
står min mormor Beda.


Pastor Lindström, min mor med mig i famnen och min farmor
Hanna sittande t.h.


Här en gruppbild på alla de småttingar som döptes denna dag i
oktober -57. Längst bak t.v. står min mormor med lille Roger i
sin famn. Längst fram sitter min farmor i mitten och håller en för
mig okänd bebis.


Kommentarer
Postat av: uffe

Hej Roger! Kul att du har skrivit om bb-kortet, jag har alltid funderat över vilka personerna är på bilden. Jag har frågat mamma men hon minns inte nu, hon sa däremot att hon som står i mitten i bakre raden ev heter Fahlman, kan det vara Margareta

Fahlmans mamma, du gick väl i skolan med Margareta? Jag är barnet längst ner i högra hörnet. Snacka om att världen är liten.



Vanja

2009-09-30 @ 21:13:59
Postat av: Roger

Min mor har också berättat vid nåt tillfälle att Margaretha och hennes mamma fanns med på bilden. Jo, det stämmer att jag och Maggan gick i samma klass.

Roger

2009-09-30 @ 21:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0