Det gamla Hortlax - hur det en gång såg ut

Jag har då och då nämnt i skämtsamma ordalag, att drömmen vore en tidsmaskin (som fungerar) som kunde ta mig till olika platser och ställen. Så till dess att någon behagar uppfinna en sådan, OBS! icke alltför dyr mackapär, får väl denna min egen blogg vara ett slags substitut för densamma. Så gott folk, välkomna in i Rogers ihopsnickrade maskin. Det kanske blir en aning dragit? Spänn fast era säkerhetsbälten, och för guds skull tugga på ett tuggummi, så slipper ni få lock för era öron. Är alla beredda? -"Stäng dörrar och grindar, nu åker vi!" Ni vet väl om att det är jag som kör? -"Detta är er kapten som talar. Vi befinner oss just nu ute i det okända. Men koppla av, jag har både lastbil och busskort, och som om inte det vore nog, så har jag också körkort på motorcykel. Vi passerar just i denna stund Vintergatan, snett till höger. Orions bälte skymtar också här framme. Stora och lilla björn beräknas dyka upp inom loppet av 15 minuter.........Vi går nu in för landning......seså....spotta nu ut era tuggummin.....för nu är vi framme i det forna 1950 och 60 talet....varsågoda - Hortlax som det en gång såg ut:


Foto från omkring 1950-talets mitt. Huset till vänster är det gamla
pensionärshemmet, där min morfar en gång bodde. Det vita huset
på samma sida lite kängre bort på gatan, fanns vid den här tiden
Konsumbutiken. Den lades ner omkring 69-70? Idag finns där
lägenheter. På tomten som finns mellan dessa två fastigheter,
byggdes så småningom folktandvården, omkring 1955-56. Och fanns
där tills att den nya vårdcentralen togs i bruk 1980.


Samma gata - Hortlaxvägen - sett ur en lite annorlunda vinkel. På
denna bild ser vi litegrann av bebyggelsen. Även kyrkan syns i
höger bildkant. Det enda som förändrats, är att det hus som finns
närmast till vänster, är numera rivet. Annars så finns de övriga
husen kvar än i denna dag. Samma årtal som på föregående,
trol. mitten av -50-talet.


Prästgården i Hortlax, som numera är borta. Här bodde som namnet
antyder byns kyrkoherde. Under min barndom så hette han Elof
Wiklund. Hans fru - Annie - hade jag som lärarinna i Sörbyskolan.
I prästgården vigdes faktiskt min mor och far 1948. Och jag vill även
minnas att min mors syster Linnéa och hennes man Olle, också gifte
sig här 1957. Även min konfrimationspräst Curt Carlsson bodde här
med hustrun Signe. Signe hette Lundberg som ogift, och bodde granne
som barn, med min mor i Blåsmark.


"Hortlax-city". 1950-tal.


Hortlax centralskola. Här "svettades" man under ett flertal av år. Gick
mina tre första år i Sörbyskolan 1964-67. Därefter blev det sex år
fram till "den stora frihetens dag" den 8 juni 1973. Skolan stod klar
1958.


Som det står på vykortet, så är detta utsikten från kyrktornet.


Denna bild visar också utsikten från Hortlaxkyrkans torn.


Den magnifika kyrkan i Hortlax. Bygget påbörjades 1913, och i juli
1917 invigdes den under stor pompa och ståt.


Ålderdomshemmet i Hortlax (Hortlaxgården). Byggdes - tror jag -
i början av 1960-talet. Sedan dess så har byggnaderna expanderat,
men detta är själva "ursprungskroppen".


En vy mot Hortlaxvägen. Till höger finns idag bl.a. hyreshusen på
Bindarvägen. Rätta mig om jag har fel?


Gamla församlingshemmet i Hortlax. Idag tronar på samma ställe
Malmgården. Byggdes 1975-76?


Konvalecenthemmet i Maran - Hortlax. Det togs så småningom ur
bruk. 1988-89 bodde här hockeyspelaren Lasse Lindgren med
familj.


Även på denna bild står fotografen i Hortlaxkyrkans torn.


Ja, gott folk, så var resan slut för denna gång. Nu måste vi skynda
oss hem, så hoppa in så åker vi tillbaks, till fredagen den 4 september
2009! På återseende!





Kommentarer
Postat av: Ulf Sandlund

Hej!



Vad kul att se bilderna på gamla Hortlax! Jag var hos min farmor Linnéa varje sommar från det jag var två till femton år. Största minnet: Lundmans livs, leksaksavdelningen en trappa upp...



Hälsningar



Ulf

2011-10-18 @ 22:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0