Höstväder och krämbullar!

Snåla höstvindar har svept omkring vårt hus idag. Så pass kalla och snåla, att jag sitter här med lite frossa i kroppen. Tänkte ta en sväng med åkgräsklipparen, men jag ändrade mig rätt så fort när höstvindarna gjorde sig påminda. En trevlig start blev det på morgonen. Robert och Jannice hälsade på, och med sig hade dom - tro det eller ej - KRÄMBULLAR! Kaffe med krämbulle, kan det bli bättre? Tack Robban och Jannice! Tack också till Uffe Lindlöf som tittade förbi med en CD-skiva.

Har ägnat dagen åt att städa i vårt gamla hus. Å, ni skulle bara se, så mycket som finns sparat. Även om jag hatar det, så måste man faktiskt ibland kasta bort saker. Detta får mig osökt att tänka på den gången jag ringde John Eriksson i "Smällgården" i Hortlax. John som bodde i sitt gamla föräldrahem tillsammans med sin syster Judith, var känd för att ha rätt så gamla prylar i sitt hus. Min fråga gällde gamla tidningar - men tyvärr hade det mesta gått till återvinningen. John och Judith Erikssons saker finns idag att beskåda på Piteå Museum.


Kommentarer
Postat av: solbritt

Roger,Grattis i förskott på födelsedagen hoppas du får en smarrig tårta ,det är du värd.

Note! Tack för de vackra orden till Kjell ,ja han är bra kan jag intyga , Solbritt

2009-09-25 @ 18:47:56
Postat av: Roger

Hej Solbritt - och tack för gratulationen. En och annan tårtbit slinker nog ner i morgon vill jag lova. Hälsa Kjell!/Roger.

2009-09-25 @ 19:14:16
Postat av: Anonym

Smällgården ja där läste jag av vattenmätaren hösten 1977.

När jag kom till gatus förråd för lunch frågade Göte o Henry o Tage o Sven-Olof,

i mun på varandra,och hur var det på Smällgården?

Gått mycket vatten?

Jepp sa jag, skrev upp det till 3 kubikmeter.

Helt otrolig där inne, som att åka tillbaka i tiden.

En plåthink som stod under kranen för att samla upp vattendropparna.

I hallen hade de tidningar på väggarna.

Huset var så blekt av solen, att jag först trodde att ingen bodde där.

Kolla listan (musik-dvd) om du ser nått som du gillar.

uffe

2009-09-25 @ 19:59:58
Postat av: Roger

Jag har vid några tillfällen fått "äran" att besöka Smällgården medan John ännu var vid liv - han dog 1974? - det var en upplevelse av sällan skådat slag. Helt otroligt faktiskt. Jodu Uffe - jag har suttit och tittat på det du var förbi med idag. Och det känns hur kul som helst. Både min farmor och mormor finns med där också. Mormor står och håller i ett litet knyte - som faktiskt skall föreställa undertecknad. Ja, tänk att det ryms 52 år emellan dessa bilder och fram till denna dag. Inte klokt!/Roger.

2009-09-25 @ 22:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0