Ett fika på Ekbergs

Ett av vår stads mest anrika konditorier, heter Ekbergs, beläget på Storgatan mitt i centrala Piteå. Har träffat några av mina kusiner idag i ett ärende. Därefter gick vi på "lokal" (Ekbergs) för att stilla kaffesuget. En avslappnad och skön stund i en skön miljö. En sak fattades: Jukeboxen! Skämt åsido, men jukeboxen med alla vinylskivor som låg på rad, var ju faktiskt ett klart måste, på den tiden när "det begav sig". Jag vill minnas att det var just precis på Ekbergs som jag åt min allra första potatisbakelse. Det är något speciellt med konditorier. Miljön, godsakerna som ligger till allmän beskådan, ja, hela "alltet" gör att man nästan blir lite smått lyrisk. Men som sagt; Jukeboxen hade eller inte varit fel. Tack för en trevlig samvaro, kusiner! Ha det så gott!


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger!

Varge gång jag gästar Piteå fikar jag på Ekbergs kondis.Då fikar jag mej ute på "trottoaren " och mediterar.Det är ett måste för mej.Hemma i Ö-Vik har vi också en firma som heter Ekbergs, men de tillverkar syrafasta rörkrökar (mindre trevligt)

Ps Hälsa dina kusiner att forsätta i samma stil som tidigare Ds

2010-04-19 @ 16:50:16
Postat av: Roger

Hej Douglas! Ja, det där med rörkrökarna kan ju bli en aning hårdsmält. Ekbergs, ja, underbart kondis. På somrarna kan man sitta ute med sitt kaffe och bara må gott. Så fortsätt att titta in på Ekbergs, varje gång du besöker Piteå. Det är det väl värt.

Och visst, jag skall hälsa mina kusiner, vi hade det jättefint idag.

Hälsn. Roger.

2010-04-19 @ 17:36:24
Postat av: Uffe

Jaha då startar minnesflödet igen.

När vi flyttade hit till Piteå Februari 56,

så minns jag att jag och min pappa var och fikade på Centrumfiket på torget.

(nu är sosse-stugen där) på den tiden kom servitrisen fram till bordet med en brick med fikabröd att välja från.

Jag tog en Marängbakelse som min första bakelse där,

sedan blev det både Potatisbakelser och Änkor.

Det var kul på den tiden, en bit nedanför Centrum på Storgatan mot parken låg Savoy och ner i hörnet Storgatan Trädgårdsgatan låg Rönnbergshörna

(du hade en bild på den i bloggen här om dan)

Sen fanns mitt favoritfik från 1965 Aveny ej att förglömma Cecil Storgatan Västergatan Raggarfiket.

samt Ekbergs ej att förglömma ditt fik.

På sundsgatan fanns Götas cafe och på Uddmansgatan

där Småstaden nu är låg Röda Lyktanfiket för de som jobbade i hamnen.

Samt Jonssons konditori o cafe hörnet kyrkbrogatan

Prästgårdsgatan samt Hamnkiosken på Västergatan och Hamnplan ett litet fik med kamin för värmen.

Undrar om jag missat någon i så fall kan de som minns kommenter detta.

2010-04-19 @ 18:31:22
Postat av: Roger

Hej på dig Uffe! Jag liter helt och hållet på ditt goda minne. Tror att du har helt rätt i frågan. Det där med Götas, missade jag tyvärr, liksom Röda Lyktan. Hade inte åldern inne. Pratade idag med syrran (f.1948) hon berättade att hon och kompisarna ofta fikade på Centrumfiket. Personligen minns jag mest och bäst Cecil. Aveny gick mig också helt förbi, liksom Jonssons konditori.

Hälsn. Roger.

PS. Jag tror jag börjar bli fikasugen igen!

2010-04-19 @ 18:54:39
Postat av: solbritt o kjell

Ekbergs är det cafe som vi väljer när vi är i stan, men väl inne är det svårt att välja fika så mycket gott som det finns mm mm , Sollan

2010-04-21 @ 19:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0