Klassisk musik

Man kan nog inte påstå att jag i ungdomen var någon stor beundrare av klassisk musik. Men under åren som gått har jag då och då börjat att "låna" mitt öra åt diverse klassiska kompositioner. Saxofonisten Douglas Söderlind berättade häromdagen på sin blogg, att han skulle medverka i en vårkonsert i trakterna kring Örnsköldsvik. På repertoaren fanns bl.a. "Romans" ur kompositören Lars-Erik Larssons Pastoralsvit, opus 19. Detta stycke finns på CD härhemma, (insp. av Helsingborgs Symfoniorkester) liksom även Wilhelm Peterson-Bergers "Frösöblomster". Hugo Alfvéns "Roslagsvår", är också en pärla i den svenska klassiska låtskatten. Och jag tror att man kan "träna" sina öron för att ta emot dessa klassiska verk. Har man väl en gång börjat lyssna, så tror jag att lyssnandet säkerligen fortsätter. Men det ställer krav på mottagaren. Det går inte in genom ena örat och ut genom det andra. Man måste nog lyssna om och om igen, för att förstå storheten i musiken.


LARS-ERIK LARSSON (1908-1986).


WILHELM PETERSON-BERGER. (1867-1942).


HUGO ALFVÉN (1872-1960).
-----------------------------------------------------------------------------------------

Bilder från: www.hd.se / www.swedenroots.com / www.norran.se


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Helt rätt Roger!

Att lyssna på klassisk musik är för mej som att tvätta hjärnan på någe sätt.Och att spela och utöva det det är både nyttigt och lärorikt.Själv spelar jag i många konsilationer från storbandet,musikkåren,dansband och en oktett.som du ser är det blandat (frukt)men ack så lärorigt.Tillslut vill jag citera vår Utomordentlige pianisten Charli Norman:

Jag övar inte för att bil bättre utan för att jag inte ska bli sämmre.

2010-04-16 @ 17:51:33
Postat av: Roger

Sune Wiklund hette/heter en utomordentligt duktig kontrabasist och gitarrist som jag hade som ledare i det storband jag var med i. Hans råd var kort och gott: spela så mycket ni bara kan, i så många olika konstellationer som ni har möjlighet att göra. Allt för att hålla er a´jour.



2010-04-16 @ 18:04:35
Postat av: Douglas Söderlind

"konstellationer" så stavas det,man lär så länge man lever :-)

2010-04-16 @ 18:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0