När George Harrison besökte Östersund

För ett tag sedan fick jag ett telefonsamtal från en man vid namn Mike Waxman. Han är en stor Beatles kännare, och har även medverkat i en rad Beatlesutställningar på olika platser runt om i landet. Samtalet gällde musik och slagverk. Waxman är liksom jag trumslagare, och han har - enligt vad han själv berättade - spelat bl. a. med Basse Wickman (Puttes son) samt även Björn Skifs i något sammanhang. Under vårt samtal fick jag höra den osannolika historien om när ex-Beatlen George Harrison, med sällskap, bestämde sig för att åka på semester till Östersund. Året var 1976, och George och hans nya flickvän Olivia Arias, samt gode vännen Gary Wright och hans svenska fru Tina åkte till exotiska Östersund, för att så småningom hamna i en liten fjällstuga på fjället. I denna fjällstuga fanns en gästbok där sällskapet skrev sina namn, alla utom flickvännen Olivia. George skickade också exotiska vykort hem till sin far i England. Vykort som senare lagts ut på en rad auktionssajter runt om i världen, i hopp om att inbringa sina ägare en bra slant. George Harrison besökte även pizzerian Athena mitt i centrala Östersund.  På samma pizzarestaurang, satt ett ungt par som till sin förvåning upptäckte den världsberömde gitarristen. Den unge mannen smög sig försiktigt ut till närmaste telefonkiosk, för att ringa Östersundsposten i hopp om att de skulle skicka ut en fotograf och reporter.

Telefonsamtalet slutade med att ynglingen ombads gå hem för att sova på saken. Reportern på tidningen trodde honom alltså inte, påståendet lät väl för osannolikt. Några år därpå upptäcktes George Harrisons namn i fjällstugans gästbok. Och nyheten publicerades i Östersundsposten, där man alltså kunde berätta om det oväntade besök som George Harrison  gjorde, den 6 augusti 1976. En kanhända osannolik historia - men alldeles äkta och sann.

Tack Mike för att du berättade!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den 6 augusti 1976 kom ex-Beatlen George Harrison på oväntat
besök till det exotiska Östersund. Harrison slank in på en pizzeria
i centrala stadenmed sitt sällskap. Han besökte även en fjällstuga
i vars gästbok han skrev sitt namn. Harrisons resa blev flera år
senare en stor nyhet i lokaltidningen Östersundsposten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto: www.forgottenjournal.com


Kommentarer
Postat av: Sara Eneroth

Jag hade hört att någon av medlemmerna i Beatles hade besökt Athena! Jag har alltid haft för mig att det var Ringo dock. Att George valde att åka till denna lilla stad förstår jag inte. Imorgon åker jag till Athena för en pizza, rör möbleringen och slickar golven. George Harrison har varit där. För en hysterisk beatlemaniac som jag är det overkligt.

2010-07-07 @ 17:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0